Kirjastot avataan rajoitetusti 10.8.2020 alkaen

01.07.2020

Yliopisto kehottaa välttämään kokoontumista kampuksella.

Kirjaston kaikki kuusi kirjastoyksikköä Turussa ja Opettajankoulutuslaitoksen kirjasto Raumalla ovat toistaiseksi avoinna kulkuoikeudellisten yliopistolaisten käyttöön rajoitetuin palveluajoin.

Ota yhteyttä kirjastoon sähköpostitse osoitteeseen kirjasto@utu.fi, jos et kuulu yliopistoyhteisöön ja sinulla on kysymyksiä kirjaston aineistojen tai tilojen käytöstä tai omista lainoistasi.

Kirjaston tarjoamia poikkeustilanteen palveluita laajennetaan 10.8. alkaen

Kirjastot ovat toistaiseksi avoinna Turun yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle rajoitetuin aukioloajoin. Tarkemmat kirjastokohtaiset aukioloajat ovat kirjaston verkkosivuilla. Asiakaspalvelu on avoinna kaikissa yksiköissä ja kokoelmat, opiskelutilat sekä kirjastojen sisällä olevat 24/7-tilat ovat käytettävissä kirjastojen aukioloaikoina.

Yliopiston linjauksen mukaisesti rakennusten ulko-ovet pidetään lukittuina, mutta henkilökunta ja opiskelijat pääsevät kampusten ja kirjaston tiloihin aukioloaikoina tulostus-/kulkulätkällä. Lisätietoa kulkuoikeuksista yliopiston intrassa (utu-tunnuksella) ja osoitteista helpdesk@utu.fi, kulkuoikeudet@utu.fi.

Asiakastiloihin luodaan olosuhteet, joilla mahdollistetaan yliopiston linjausten mukainen työskentely ja varmistetaan henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisuus. Käytössä olevia lukupaikkoja vähennetään niin, että turvavälit tulevat huomioiduiksi ja asiakasmäärä rajataan max 30 henkilöön/kirjasto.

Jos sinulla on flunssan, influenssan tai muun tarttuvan taudin oireita, älä tule yliopistolle.

Maskisuositusta sovelletaan Turun yliopiston kampuksilla. Yliopiston tiloissa käytetään aina kasvomaskia, paitsi jos tilassa ollaan yksin.

Kirjastoissa kulkuoikeudellisten yliopistolaisten käytettävissä:

• Kirjastojen asiakaspalvelut (ml. kaukopalvelu)
  • Itsepalvelulainaus ja –palautus
  • Kirjastojen kokoelmat ja aineistot
  • Normaalit laina-ajat, lainauskäytännöt ja varauskäytännöt
  • Monitoimilaiteet tulostukseen ja skannaukseen
  • Kirjastojen opiskelutilat, kirjastojen sisällä olevat 24/7-tilat ja ryhmätyöhuoneet ovat kiinni 3.12.2020 alkaen
    • Kirjastoon järjestetään muutamia etukäteen varattavia opiskelupisteitä esim. vapaakappaleita tutkimaan tuleville. Jos haluat varata paikan, ota yhteyttä kirjasto@utu.fi
  • Varattavat työasemat kuten verkkoarkisto, radio- ja televisioarkisto sekä mikrofilmin ja -kortin lukulaiteet kts. tarkemmat tiedot kirjaston verkkosivuilta
  • Raision sanomalehti- ja pienpainatepalvelujen lukutilaan pääsee kaksi henkilöä kerrallaan etukäteisvarauksella sähköpostitse kirjasto@utu.fi.
  • Erikoisjärjestelyitä riskiryhmiin kuuluville, lisätietoa kirjasto@utu.fi

Vielä suljettuna tai pois käytöstä:

• Ryhmätyöhuoneet, opiskelutilat ja kirjastojen sisällä olevat 24/7 -tilat
  • Kokoushuoneet sekä Paasikivi-it-luokka
  • Kirjaston lainalaitteet (läppärit, tabletit. laskimet)
  • Osa asiakaspäätteistä ja lukupaikoista
  • Muut kuin kirjaston tiloissa olevat 24/7-tilat ovat poikkeustilanteen vuoksi poissa käytöstä toistaiseksi.

Kirjaston rajoitettu avaaminen perustuu yliopiston tekemiin linjauksiin. Kirjaston palautumissuunnitelma on joustava ja ohjeita päivitetään sitä mukaa kuin yliopisto päivittää omaa ohjeistustaan.

Luotu 01.07.2020 | Muokattu 04.12.2020