Kliininen silmä -palkinto Päivi Pololle draaman hyödyntämisestä opetuksessa

04.11.2015

Dosentti Päivi Polo on saanut Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan Vuoden kliininen silmä -palkinnon. Oppimateriaalin tuottajapalkinnon sai Lääketieteellisen pedagogiikan opintopolku ja vuoden erikoislääkärikouluttajaksi nimettiin erikoislääkäri Pia Suvitie.

​Vuodesta 1997 lähtien jaettu Vuoden kliininen silmä myönnetään tunnustuksena erityisen onnistuneesta diagnostisesta, hoidollisesta tai hallinnollisesta toiminnasta tai nokkelasta keksinnöstä. Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, dosentti Päivi Polo sai palkinnon tunnustuksena oivalluksestaan hyödyntää draamallisuutta potilaan kohtaamisen opetuksessa.

Potilaan kohtaaminen on olennainen osa lääkärin työtä, ja onnistunut lääkäri-potilassuhde on tärkeä koko hoitoprosessin onnistumiselle. Potilaan kohtaamista harjoiteltaessa draama eli näytelty tilanne simuloi potilaan ja lääkärin käyttäytymistä ja tuntemuksia. Synnytys- ja naistentautiopin kliinisenä opettajana Polo on vetänyt jo useamman vuoden pienryhmäopetusta, joka mahdollistaa opiskelijoiden harjoitella potilaan kohtaamista draamallisesti.

Oppimateriaalin tuottajapalkinnon saanut Lääketieteellisen pedagogiikan opintopolku (LPOP) on vuonna 2014 aloitettu vertaisopettajien opintokokonaisuus. Opintopolun ajatuksena on, että opetuksesta kiinnostuneet lahjakkaat perustutkinto-opiskelijat antavat käytännön vertaisohjausta muille opiskelijoille. Turun lääketieteellinen tiedekunta on LPOP-opintojakson ansiosta vertaisopetuksen kehityksen kärjessä. Linjan ovat käynnistäneet Outi Kortekangas-Savolainen, Minna Wuorela, Linus Törnqvist ja Jetro Tuulari.

Vuoden erikoislääkärikouluttaja -palkinto myönnettiin Turun yliopistollisen keskussairaalan Naistenklinikalla työskentelevälle erikoislääkäri Pia Suvitielle. Suvitie on gynekologisen kirurgian erikoisosaaja, jonka vastuualueena on endometrioosipotilaiden hoito. Suvitietä kiitettiin erityisesti hänen empaattisuudestaan hankalahoitoista endometrioosia sairastavia potilaita kohtaan. Hänen opetustaan luonnehdittiin ystävälliseksi, humoristiseksi ja kärsivälliseksi ohjeistamiseksi kohti oikeaa tekniikkaa. Lisäksi hänen vahvuudekseen mainittiin ymmärrys erikoistuvien lääkärien perheen ja työn yhteensovittamispaineita kohtaan.

Tunnustukset jaettiin 3.11. Turun lääketiedepäivien avajaistilaisuudessa.

Teksti: Tilda Junko
Kuva: Hanna Oksanen