LLEES maisteriohjelman 10-vuotisjuhla

27.10.2015

Kasvatustieteiden tiedekunnan kansainvälisen maisteriohjelman Learning, Learning Environments and Educational Systems eli LLEESin 10-vuotista taivalta juhlittiin torstaina 22.10. Aboa Vetus ja Ars Nova museoiden yhteydessä toimivassa Aula Caféssa.

Paikalla oli sekä ohjelman opiskelijoita, että ohjelmasta valmistuneita nykyisiä jatko-opiskelijoita. Henkilökunnasta mukana oli LLEES-kurssien opettajia, sekä tiedekunnan dekaani Marja Vauras, LLEESin johtoryhmän puheenjohtaja Erno Lehtinen ja ohjelman perustamisen aikaan dekaanina toiminut Erkki Olkinuora. Lisäksi paikalla olivat LLEESiä monta vuotta koordinoinut Henriikka Salminen ja tällä hetkellä hänen sijaisenaan työskentelevä Anna Väre.

Professori Erno Lehtinen puhui tilaisuudessa kansainvälisen maisteriohjelman merkityksestä tiedekunnalle ja laitoksille, ja kertasi Bolognan prosessiin alkuvaiheeseen liittynyttä tavoitetta perustaa oma kv-maisteriohjelma jokaiseen tiedekuntaan. Kymmenen vuotta sitten hän toimi itse vararehtorina ja ajoi useiden kv-ohjelmien perustamista, joista moni on jatkanut toimintaansa tähän saakka.
LLEES-maisteriohjelma on pikku hiljaa vakiinnuttanut paikkansa tiedekunnassa ja vuosien saatossa monet opettajat ovat pitäneet englanninkielisiä kursseja LLEES-opiskelijoille ja vaihto-opiskelijoille, jotka ovat mukana useilla ohjelman kursseista.

Erkki Olkinuora ja erikoistutkija Tuire Palonen muistelivat LLEESin alkuvuosia, jolloin opiskelijoiden erilaisten taustojen kautta esiin tulleet kulttuurierot aiheuttivat toisinaan hassuja, toisinaan taas haasteellisia tilanteita. LLEESissä on vuosien saatossa ollut opiskelijoita 35:stä eri maasta. Tuire Palonen ja LLEESin koordinaattori Henriikka Salminen kertoivat skoolanneensa ensi kertaa ohjelman kunniaksi kun ensimmäiset maisterit valmistuivat. 10-vuotisjuhlassa olikin sitten aika nostaa malja menestyksekkäiden vuosien ja yhteensä 69 valmistuneen maisterin kunniaksi.
LLEESin juhlassa esiintyi Turun OKL:n musiikinopettajaopiskelijoiden upea kokoonpano, joka hurmasi yleisönsä täysin.
Luotu 27.10.2015 | Muokattu 06.08.2021