Mari K. Niemestä Vuoden tieteentekijä

19.10.2015

Eduskuntatutkimuksen keskuksen erikoistutkija Mari K. Niemi on valittu Vuoden tieteentekijäksi. Tunnustuksen Niemi sai sekä työstään ahkerasti julkaisevana tutkijana että aktiivisena kommentoijana ja keskustelijana myös akateemisen maailman ulkopuolella.

​– Tutkijan työssä on tottunut kritiikkiin. Keskustelun lähtökohtana on miettiä, mitkä ovat tutkimuksen ongelmat. Ehkä juuri siksi tutkijakollegoiden myöntämä tunnustus on pysäyttävä hetki, Mari K. Niemi luonnehtii Tieteentekijöiden liiton myöntämää Vuoden tieteentekijä -tunnustusta.

​Mari K. Niemi näkee tunnustuksen arvonantona eduskuntatutkimuksen keskuksessa omaksutulle aktiiviselle tavalle osallistua tutkijana yhteiskunnalliseen keskusteluun.  Ville Pernaan johtajakaudella niin Niemi kuin muutkin tutkijat tottuivat siihen, että jokainen vastaa vuorollaan median kysymyksiin, ja sama jatkuu Markku Jokisipilän johtajakaudella.

– Osallistuminen yhteiskunnalliseen keskusteluun tutkijana on yksi tutkijan työn aliarvostetuimmista osista. Koen, että saamani tunnustus on tunnustus meille kaikille, jotka sitä teemme, Niemi sanoo.

Tunnustuksen myöntäneen Tieteentekijöiden liiton mukaan Mari K. Niemi on esimerkki uudenlaisesta tutkijatyypistä, joka ei kaihda ottaa osaa ajankohtaiseen poliittiseen keskusteluun. Niemi on aktiivinen bloggari ja keskustelija Twitterissä, jossa hänellä oli yli 3000 seuraajaa.

– Olen utelias ja seuraan kiinnostuneena politiikkaa. Matkustan paljon yksin, ja on kiva jakaa ajatuksia esimerkiksi puoluekokouksista.

Seuraajat tietävät saavansa Niemeltä kommentteja muun muassa puoluekokouksista, jopa sellaisista, jotka eivät suoranaisesti liity tekeillä olevaan tutkimukseen.

– Olen vaalifani ja politiikka on minulle paitsi työ, myös harrastus. Koska yliopistoilla ei ole mahdollisuutta maksaa matkoja puoluekokouksiin, teen matkoja omalla rahalla. Kirjoitan muun muassa kolumneja ja journalistisia artikkeleja, ja niistä saaduilla tuloilla rahoitan tutkijan työtäni, Niemi sanoo.

Niemi myös opettaa, sekä toimii luennoitsijana ja asiantuntina, hän on muun muassa toiminut kutsuttuna esitelmöitsijänä Tsekin parlamentissa ja Unkarin journalistiklubilla.

Katse Suomessa, koti Skotlannissa

Niemi työskentelee parhaillaan Strathclyden yliopistossa Glasgowssa vierailevana tutkijana. Skotlantiin hän lähti viimeistelemään viime vuonna valmistunutta väitöstutkimustaan Kaksi tietä huipulle.  Media ja puoluejohtajuus Suomessa naisten noususta populismin aaltoon.

Iso-Britannian kiehtova poliittinen tilanne sekä mahdollisuus kehittyä tutkijana pitää Niemen Skotlannissa edelleen. Se auttaa häntä etenemään muun muassa kansainvälisten referee-tutkimusjulkaisujen kirjoittajana.

– Koen, että tutkijana opin ja kehityn valtavasti. Kyse ei ole vain siitä, että oppii kirjoittamaan englanniksi vaan siitä, että ymmärtää englanninkielisen tutkimuskulttuurin nyanssien tasolla, Niemi sanoo.

Lisämielenkiintoa tuo Britannian politiikka: niin Labourin uuden johtajan Jeremy Corbinin tie kuin EU-kansanäänestyskin. Yhteydet Suomeen ovat kuitenkin tiiviit, ja Niemi kokee, että Skotlannista joitakin Suomen politiikkaan liittyviä asioita voi nähdä aivan uudesta näkökulmasta.

– Tutkimuskohteena minulla on edelleen Suomi, mutta nyt kansainvälisesti vertailevasta näkökulmasta. Ja nyt elämmekin erittäin kiinnostavia aikoja. Olen päässyt seuraamaan sitä hyvin läheltä, esimerkiksi viime perjantaina olin Pressiklubissa keskustelemassa Sebastian Tynkkysen kanssa perussuomalaisten tilanteesta, Niemi sanoo.

Arvonanto apurahatutkijalle

Niemi tunnustaa olleensa onnekas, kun hänen valitsemansa aiheet ovat herättäneet kiinnostusta: naisten nousu politiikan johtoon, populistipuolueiden nousu ja asiantuntijoiden julkisuus.

– Aiheet ovat kiinnostaneet suurta yleisöä ja tärkeinä niitä ovat pitäneet myös apurajoja myöntävät säätiöt, joiden rooli tutkijan työn mahdollistajana on merkittävä, Niemi sanoo.

Niemi kantaa huolta tutkijoiden mahdollisuudesta tehdä työtään. Siksi hän iloitsi siitä, että Vuoden tieteentekijäksi pääsi ehdolle myös tutkijoita, joilla ei ole toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta yliopistoon vaan rahoitus on etsittävä itse. Kymmenisen vuotta pätkillä tutkijan töitä tehneen Niemen tämänhetkinen rahoitus riittää keväälle, sen jälkeinen tulevaisuus on vielä avoin.

– Toivon, että saan tehdä tätä työtä edelleen, Niemi sanoo.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuvaaja: Veikko Somerpuro