Namibian varapresidentti vieraili Turun yliopistossa

10.09.2019

Turun yliopisto järjesti yhdessä Turku Science Parkin kanssa verkostoitumistilaisuuden vierailukeskus Joessa tiistaina 10.9. Namibian varapresidentti osallistui tapahtumaan, jossa kuultiin Turun alueen korkeakoulujen, yritysten ja muiden toimijoiden esittelyitä sekä pohdittiin Suomen ja Namibian välisiä tulevia yhteistyöavauksia.

Turun yliopisto on viime vuosina panostanut kansainväliseen yhteistyöhön afrikkalaisten yliopistojen kanssa. Kuluvan vuoden aikana yliopisto on sopinut strategisesta kumppanuudesta Namibian yliopiston (UNAM) kanssa.

Turun yliopisto ja Turku Science Park järjestivät namibialaisille vieraille ja alueen muille toimijoille verkostoitumistilaisuuden vierailukeskus Joessa tiistaina 10.9. Tilaisuuteen osallistui myös Namibian varapresidentti Nangolo Mbumba.

Namibian varapresidentti Nangolo MbumbaTurun yliopiston rehtori Jukka Kola ja Turku Science Parkin toimitusjohtaja Niko Kyynäräinen ottivat varapresidentti Mbumban vastaan vierailukeskus Joessa.

Kola esitteli vieraille Turun yliopistoa yleisesti sekä yliopiston yhteistyöhankkeita Namibiassa. UNAM-yhteistyössä keskitytään muun muassa maantieteen, lääketieteen ja hammaslääketieteen sekä meritutkimuksen aloihin.

Jukka Kola namibia
– Suomen ja Namibian välillä tehdään jo paljon yhteistyötä ja sama pätee myös Turun yliopistoon ja Namibian yliopistoon. Meillä on meneillään jo monia yhteishankkeita ja tulevaisuudessa teemme entistä tiiviimpää yhteistyötä, Kola sanoi.

Kola viittasi puheenvuorossaan muun muassa Turun ja Namibian yliopistojen yhteiseen Carbon Garden -hankkeeseen, jota tilaisuudessa esitteli tarkemmin amanuenssi Sanna Huttunen Turun yliopiston biodiversiteettiyksiköstä. Hankkeen tavoitteena on istuttaa Namibiaan laaja puualue, jonka kasteluun käytetään puhdistettua suolaista meri- tai pohjavettä. Suolaisen veden puhdistamiseen käytetään vedenpuhdistusmenetelmää, joka toimii aurinkoenergialla.

UNAM-yhteistyöhön liittyy monia muitakin vireillä olevia hankkeita. Namibialaisille tutkijoille laaditaan oma mentorointiohjelma (Namibia Finland Research Academy Project) ja Namibian yliopistoon perustetaan ohjelmistotekniikan tutkinto-ohjelma. Namibian ja Suomen yhteistä historiaa avataan uudessa tutkimushankkeessa ja lisäksi UNAMin Khomasdalin ja Turun yliopiston Rauman kampukset ryhtyvät yhteistyöhön opetus- ja varhaiskasvatuksen aloilla.

Turun yliopistolla on pitkä historia afrikkalaisten toimijoiden kanssa tehdystä yhteistyöstä. Yliopisto on eteläisen Afrikan SANORD-verkoston perustajajäseniä ja aiemmin tänä vuonna Turun yliopisto solmi Yhdistyneiden kansakuntien Afrikan talouskomission kanssa keväällä 2019 MoU-sopimuksen edistääkseen yhdessä YK:n kestävän kehityksen 9. tavoitetta, joka liittyy kestävän teollisuuden, innovaatioiden ja infrastruktuurien luomiseen.

Tiistain tilaisuuden päätti paneelikeskustelu, jossa pohdittiin tulevia yhteistyöavauksia Suomen ja Namibian välillä. Keskustelun puheenjohtajana toimi Namibian Suomen suurlähettiläs Bonny Haufiku. Tilaisuudessa kuultiin myös puheenvuorot muilta Turun alueen korkeakouluilta, Turun kauppakamarilta ja muutamilta turkulaisyrityksiltä. Turun kaupunginjohtaja Minna Arve emännöi tapahtuman jälkeistä lounastilaisuutta.

Luotu 10.09.2019 | Muokattu 10.09.2019