Navigoiden kohti menestyksekästä uraa!

18.12.2015

Kasvatustieteiden tohtorikoulutettavat pääsivät järjestyksessään toista kertaa esittelemään tutkimuksiaan vuosikonferenssissa.

Tohtorikoulutettavien vuosittainen konferenssi järjestettiin kasvatustieteiden tiedekunnassa 17.12.2015.

Konferenssin tavoitteena on luoda yhteisöllisyyttä ja tarjota tohtorikoulutettaville, ohjaajille ja tiedekunnan muulle henkilökunnalle tilaisuus tutustua toisiinsa. Samalla konferenssi on matalan kynnyksen paikka esitellä omaa tutkimusta - varsinkin, jos kokemusta kansainvälisistä konferensseista ei ole vielä kertynyt.

Tohtorikoulutettavat huolissaan työllistymisestään – tilastojen valossa tohtorit ovat työllistyneet hyvin

Professori Erno Lehtinen puhui tohtoreiden tulevaisuuden uramahdollisuuksista.

– Kasvatustieteen tohtorit työllistyvät hyvin, eivät enää pelkästään tutkimustehtäviin vaan laajalti asiantuntijatehtäviin, totesi Lehtinen.

Lehtisen esityksen jälkeen keskusteltiin muun muassa kansainvälisten tohtorikoulutettavien työllistymismahdollisuuksista Suomessa ja kansainvälisen kokemuksen hankkimisen tärkeydestä.

Projektikoordinaattori Kaisa Hytönen esitteli yliopiston Nuoret tutkijat -hanketta, joka on luotu tohtorikoulutettavien ja post doc -vaiheessa olevien tohtoreiden työelämävalmiuksien ja -taitojen tukemiseksi.

– Tavoitteena on kasvattaa asiantuntijuutta ja parantaa työllistymistä, kiteytti Hytönen hankkeen tarkoituksen.

Hytönen esitteli myös joitakin tuloksia tohtorikoulutettavien tyytyväisyyskyselystä. Kysely näytti, että monet tohtorikoulutettavat ovat huolissaan valmistumisen jälkeisestä työllistymisestä. Väitöskirjaohjaukseen ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä.

Miniväitökset ja teemasessiot kertovat tohtorikoulutettavien tutkimusteemojen moninaisuudesta

Aamupäivän ohjelmaosuuden päätti kaksi miniväitöstä, jotka havainnollistivat väitöstilaisuuksien luonnetta ja kaavaa niin tuleville väittelijöille kuin muullekin yleisölle.

Tohtorikoulutettava Nonmanut Pongsakdin tutkimusteema liittyy motivaation vaikutukseen matematiikan kielellisten tehtävien oppimisessa. Vastaväittäjänä toimi Jake McMullen ja kustoksena Tuike Iiskala.

Toisessa miniväitöksessä Sonia Lempinen väitteli artikkelistaan, jossa pohditaan kouluvalintapolitiikan ja erityisopetusjärjestelyjen problematiikkaa. Opponenttina Annukka Jauhiainen ja kustoksena Jenni Kankaanpää.

Iltapäivän teemasessioissa tohtorikoulutettavat pääsivät kertomaan omasta tutkimuksestaan. Teemaryhmiä oli kaikkiaan yksitoista ja ne kattoivat koko tiedekunnan tutkimuskentän. Sessioissa käytiin vilkasta keskustelua. Uusia tuttavuuksia yhtenevien aiheiden paristakin löytyi ja muutamat tohtorikoulutettavat jo innostuivat suunnittelemaan yhteisartikkeleita. Verkostoitumista ja keskustelua päästiin vielä jatkamaan yhteisessä illanvietossa buffet-pöydän äärellä.

>> Katso kuvia tohtorikoulutettavien konferenssista!

Teksti: Jenni Kankaanpää, Anne Tuittu & Katja Kontu
Kuvat: Katja Kontu