Opettajankoulutuslaitoksen Tornissa Sanna Pelliccionin Onni-poika-kirjasarjan leikkimaailma

03.08.2023

Lukemisen lumoon houkutellaan Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampukselle pystytetyssä Onni on olla -näyttelyssä ja -leikkitilassa. Perheen pienimmätkin huomioiva näyttely avaa useita erilaisia keinoja sukeltaa kirjallisuuden maailmaan. Näyttely on osa Lukumaan lumo eli LULU-hanketta.

Uudenlainen, näyttelyn ja leikkitilan yhdistävä kokonaisuus on osa Rauman kaupunginkirjaston johtamaa Lukumaan lumo -hanketta. Turun ja Jyväskylän yliopistot ovat mukana hankkeen kehittämis- ja tutkimustoiminnassa. Muina hankekuntina ovat Eurajoki, Nokia ja Kemijärvi.

– Hankkeen tavoitteena on kehittää varhaiskasvatusikäisten lasten perheiden ja ammattilaisten sekä kirjaston välistä lukutaitotyötä, Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen yliopistonlehtori Juli-Anna Aerila kertoo.

Monipuolisen näyttelyn ja leikkitilan on suunnitellut Sanna Pelliccioni Onni-poika-kirjojensa inspiroimana. Kyseessä on kiertävä näyttely, joka on elokuun puoliväliin saakka tarjolla sekä päiväkotiryhmille että perheille opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksen Torni-rakennuksessa. Raumalta se matkaa pääkaupunkiseudulle.

Näyttely valittiin Lukumaan lumo -hankkeen aloitustapatumasta, sillä Pelliccionin Onni poika -kirjat ovat pienten lukijoiden suursuosikkeja.

– Onni poika -kirjat käsittelevät varhaiskasvatusikäisille tuttuja teemoja lapsille samaistuttavan Onni-hahmon kautta. Leikkimaailmassa lasten eläytymistä tuetaan lapsille luontaisella tavalla. Leikkimaailmassa Onni-hahmoa rakastava lapsi pääsee kokemaan, millaista olisi olla Onni-poika, ja lapsi, jolle Onni-hahmo on vieras, voi löytää leikkiympäristön kautta sillan kirjojen maailmaan, Aerila kertoo.

KirjahyllyNäyttely ja leikkitila rakentuvat useista erilaisista leikkiympäristöistöistä ja toiminnoista. Onnin kirjahyllystä vieraat voivat napata tutustuttavakseen ja luettavakseen, minkä tahansa sarjan kirjoista. Kuvitusnäyttelyseinä esittelee kirjasarjan piirroksia, ja onpa seinälle varattu paikka myös kävijöiden omille piirustuksille. Onnin leikkimatolla pääsee leikkimään laivoilla, pikkuautoilla, taloilla ja eläimillä.

Yksi kokonaisuus on Onnin koti, jossa pääsee kurkistusseinäkkeen kautta kurkistamaan Onnin kotiin, ja sieltä löytyy myös Onni itse. Kodissa on myös pelejä pelattavaksi. Torniin on rakennettu myös kopio Onnin kierrätyskirjassa rakennetusta pahvilaatikkolaivasta. Laivatunnelmaan voi sukeltaa myös lukuammeissa, joissa voi makoilla ja rauhoittua eläytymään leikkiympäristöön tai kuunnella aikuisen lukemaan Onni-tarinaa.

Näyttelytilassa on myös puolen tunnin mittainen äänimaailma, jossa seilataan merellä, hypätään uimaan, tehdään pullaa, tanssitaan ja hypellään sammaleisillä kivillä.

Näkymä näyttelyyn.Pääsymaksuton näyttely on avoinna Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksen (Seminaarinkatu 1) keltaisessa Torni-rakennuksessa 2.8.–15.8. Näyttely on avoinna kaikille kiinnostuneille perjantaina 4.8. kello 13.00–15.00, maanantaina 7.8. kello 16.00–18.00 sekä keskiviikkona 9.8. kello 16.00–18.00. Ryhmät voivat varata oman leikkihetkensä itselleen sopivana aikana 15.8. saakka LULU-koordinaattori Heidi Kähärältä (heidi.kahara@rauma.fi).

Luotu 03.08.2023 | Muokattu 03.08.2023