Opiskelijaprojekteissa syntyi tiedevideoita koululaisille ja Itämeren tilasta kertova äänisatukirja lapsille

22.08.2023

Monitieteisen Tieteen yhteiskuntavastuu -kurssin opiskelijaprojektien tuloksena valmistui koululaisille suunnattuja tieteeseen innostavia opetusvideoita sekä satukirja Saaristomerellä elävästä Itämerennorpasta.

​Tieteen yhteiskuntavastuu on Turun yliopiston uusi monitieteinen kurssikokonaisuus, joka kannustaa opiskelijoita osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Kurssi järjestettiin viime lukuvuonna ensimmäistä kertaa, ja kurssin kolme opiskelijaryhmää toteuttivat kukin oman tiedeviestintäprojektinsa yhdessä ryhmän mentorin kanssa.

Tiedeaiheiset opetusvideot ja Saaristomeriaiheinen satukirja julkaistaan elo-syyskuun vaihteessa. ​Ensimmäisenä on julkaistu Miten tiede toimii? -videosarja. Erityisesti alakoululaisille suunnatut videot ​​innostavat koululaisia fysiikkaan, kemiaan ja historiaan asiantuntijan sekä hauskojen esimerkkien avulla.

>> Miten tiede toimii? -soittolista YouTubessa

Tilastotieteen sudenkuopat -videosarja on suunnattu lukioikäisille ja sitä vanhemmille. Projektin kolme videota kertovat esimerkinomaisesti erilaisista tilastotieteen virhetulkinnoista. Videot julkaistaan elokuun lopulla.

Kansikuva Vuosi saaristomerellä -satukirjaanSaaristomeren tila -projektissa opiskelijat toteuttivat pienille lapsille suunnatun äänisatukirjan, jossa Itämerellä elävä norppa kertoo poikaselleen Saaristomeren tilasta, alueen eliölajeista ja saaristoluonnon muuttumisesta. Kirja julkaistaan syyskuun alussa äänikirjana, mutta myöhemmin mahdollisesti myös kuvitettuna painoksena.

– Itse projektin tekeminen oli omia silmiä avaava kokemus, sillä vasta materiaalia kerätessä kävi ilmi se, kuinka suuri tarve kyseiselle tuotteelle on. Montaa vastaavaa teosta ja konseptia emme löytäneet. Alussa en osannut kuvitella mitään näin hienoa tuotosta, vaikka selkeää olikin, että käsissämme on erinomainen idea ja ryhmässämme motivoituneita tekijöitä, kertoo Hilla Nieminen yksi projektin tekijöistä.

Kurssilla tuotetut opetusvideot ja satukirja ovat koulujen, päiväkotien ja opetustyötä tekevien vapaassa käytössä. Materiaalit julkaistaan elokuun lopussa ja syyskuun alussa tiedekunnan omalla YouTube-kanavalla.

>> Tieteen yhteiskuntavastuu -soittolista YouTubessa (sisältö päivittyy)

Opiskelija, haluatko vaikuttaa? Ilmoittaudu mukaan Tieteen yhteiskuntavastuu -kurssille 6.9. mennessä

Kurssin päätoteutusmuotona on ryhmätyönä tehtävä projekti, jossa opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat jokin yhteiskunnallisesti merkittävän projektin valitusta teemasta.

– Hienointa kurssilla oli se, että pääsi hyödyntämään opinnoissa esille tulleita teemoja täysin uudenlaisen, itse ideoidun projektin toteuttamiseen. Omassa projektissamme myös tutustuimme poikkitieteellisesti muihin aloihin kuten kasvatustieteisiin. Koin, että projektin myötä organisointikykyni ja ammatillinen itsevarmuuteni ovat kasvaneet, kurssin suorittanut Hilla Nieminen kertoo.

Kullakin ryhmällä on mentori, joka opastaa ja ohjaa opiskelijaryhmää projektin aikana. Tällä kurssilla opiskelijat opiskelevat erilaisia viestinnän keinoja ja tekevät omasta projektistaan esimerkiksi videoita, podcastjakson tai äänikirjan.​

Alkavan lukuvuoden 2023-2024 kurssin teemat ja mentorit ovat:

• Timo Vuorisalo: luonnonsuojelu ja ympäristöasiat
  • Pasi Nurmi: "Mitä luonnontieteellinen tutkimus on?" - opiskelijoiden järjestämä kierros lukiolaisille
  • Maria Lahtinen: yritysten ja tieteen yhteistyö
  • Nora Fagerholmluonnon monet arvot ja niiden määrittäminen

Moduuli on tarkoitettu maisterivaiheen opiskelijoille ja se voidaan sisällyttää maisteritutkintoon Matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa. Kurssille ovat tervetulleita kaikkien tiedekuntien opiskelijat, mutta suorituksen sisällyttämisestä tutkintoon muissa tiedekunnissa on hyvä keskustella oman opetuutorin/omaopettajan kanssa. Kurssille mahtuu 20 opiskelijaa.

Ilmoittautuminen pian alkavalle kurssille päättyy 6.9.

Ilmoittaudu Pepissä kurssille MTDK1213 Tieteen yhteiskuntavastuun projekti:

>> Tutustu Tieteen yhteiskuntavastuu -kurssiin ja ilmoittaudu mukaan

Luotu 22.08.2023 | Muokattu 23.08.2023