Pirstoutuva politiikka – tuovatko sirpaleet onnea? Avoin seminaari poliittisen osallistumisen tulevaisuudesta, 2.10.2014

25.09.2014

Torstaina 2.10.2014 klo 10–18
Turun yliopisto, Calonia-rakennus, luentosali 4 (Caloniankuja 3, Turku)

Elämme poliittista murroskautta. Pyörteilevät yhteiskunnalliset liikkeet rakentavat politiikan esityslistaa enemmän kuin puolueet. Internetistä ja sosiaalisesta mediasta on kasvanut viides valtiomahti. Politiikan jakolinjat muuttuvat. Kansainvälisessä politiikassa voimapolitiikan rooli on jälleen vahvistunut.

Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemia ja Turun yliopiston politiikan tutkimuksen laitos järjestävät Turussa 2.10.2014 poliittisen osallistumisen tulevaisuutta käsittelevän avoimen seminaarin.

Seminaari yhdistää politiikan tutkimuksen ja tulevaisuudentutkimuksen lähestymistavat ja tarjoaa näin uuden ja aiempaa laajemman näkökulman aiheeseen.

Seminaarissa kuullaan kahdeksan alustusta politiikan tutkimuksen huippuosaajilta, niin yliopiston kuin yrityselämän piiristä.

Alustuksissa kysytään muun muassa: Mitä tulee edustuksellisen demokratian jälkeen? Onko puolueilla ja liikkeillä tulevaisuutta? Mitä ovat demokratian uudet muodot? Mikä on median merkitys tulevaisuuden politiikassa? Mitä seurauksia teknologian lisääntymisen aiheuttamalla työttömyydellä on? Mikä rooli strategisella suunnittelulla ja ennakoinnilla on päätösten tekemisessä?

Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton.

Seminaarin yhteydessä julkaistaan e-kirja "Poliittinen vaikuttaminen tulevaisuudessa". Kirjan on toimittanut Rauli Mickelsson, ja se sisältää kymmenen tutkijan näkemykset poliittisen vaikuttamisen kehityksestä.

SEMINAARIN OHJELMA

9.30  Kahvitarjoilu

10.00  Turun yliopiston rehtori, professori Kalervo Väänänen: Tervetulotoivotus

10.15  Erityisasiantuntija Markku Wilenius, Turun yliopisto: Edustuksellisen demokratian jälkeen

11.00  Professori Maija Setälä, Turun yliopisto: Demokratian uudet muodot – mahdollisuudet ja haasteet

- 11.45  Lounas (omakustanteinen) -

12.30  VTT Ville Pitkänen, Turun yliopisto: Politiikkaa median varassa

13.15  Dosentti Rauli Mickelsson, Turun yliopisto: Liikkeiden ja puolueiden tulevaisuus – onko sitä?

14.00  PhD, MA Tuomo Kuosa, Alternative Futures, Ubiverse Oy: Ennakointi ja strateginen tiedustelu päätöksentekijän tukena

14.45  Poliittinen vaikuttaminen tulevaisuudessa -kirjan julkistaminen

15.15  Dosentti Jari Kaivo-oja, Turun yliopisto: Kohti poliittisten järjestelmien uudenlaista ymmärtämistä. Systeemiajattelu politiikan tutkimuksessa, erityishuomion kohteena pehmeän systeemiajattelun mahdollisuudet

16.00  Professori Henri Vogt, Turun yliopisto: Maailmaan vaikuttaminen tulevaisuudessa

- 16.45  Tauko -

17.00  Johannes Koponen, Demos Oy: Teknologinen työttömyys ja merkityksellisyyden kokemus: osallistuvatko osattomat?

17.45–18.00 Päivän päätös

Seminaari toimii myös johdantokokoontumisena Poliittinen osallistuminen tulevaisuudessa -kurssille. Kurssin opiskelijat tulevat eri yliopistoista Suomesta.

Luotu 25.09.2014 | Muokattu 26.07.2021