Pitkäjänteinen työ unisairauksien parissa toi Tarja Saaresrannalle Kliinisen silmän

06.11.2018

Professori Tarja Saaresranta on saanut Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan vuoden 2018 Kliinisen silmän. Oppimateriaalin tuottajapalkinto myönnettiin radiologian opetusluokan kehittämisestä ja vuoden erikoislääkärikouluttajana palkittiin kirurgian ja gastrokirurgian erikoislääkäri Risto Gullichsen. Palkinnot jaettiin tiistaina 6.11. Turun Lääketiedepäivien avajaisissa.

​Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta on jakanut 1990-luvulta lähtien tunnustuksia ansiokkaasta toiminnasta koulutuksen, tutkimuksen ja hallinnon saralla. Kliininen silmä -palkinto myönnetään vuosittain tunnustuksena erityisen onnistuneesta diagnostisesta, hoidollisesta tai hallinnollisesta toiminnasta tai nokkelasta keksinnöstä.

Vuoden 2018 Kliinisen silmän sai professori, keuhkosairausopin dosentti Tarja Saaresranta, joka on pitkään kehittänyt uniapneapotilaiden diagnostiikkaa ja hoitoa. Lisäksi Saaresranta on tehnyt erinomaista hallinnollista työtä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin koordinoiman kansallisen Hengitysvajeen, uni- ja vireystilahäiriöiden ja ylipainehappihoidon keskuksen johdossa.

Hengitysvaje sekä uni- ja vireystilan häiriöt ovat laaja kokonaisuus, johon kuuluu sekä suuria kansantauteja että harvinaisia sairauksia, joiden diagnostiikan ja hoidon kansallinen koordinointi on välttämätöntä kustannusten, laadun ja potilaiden yhdenvertaisuuden näkökulmasta.

– Unen ja vireystilan häiriöiden kustannukset ovat samaa luokkaa kuin diabeteksen. Unettomuus heikentää terveyteen liittyvää elämänlaatua samassa määrin kuin esimerkiksi sydämen vajaatoiminta tai vakava masennustila. Se myös suurentaa työkyvyttömyyseläkkeelle jäämisen riskiä yhtä paljon kuin masennus, palkintoesityksessä korostettiin.

Hengitysvajeen, uni- ja vireystilahäiriöiden ja ylipainehappihoidon keskuksen johtajana Saaresranta on koonnut yliopistosairaalapiirien eri erikoisalojen asiantuntijat yhteistoimintaan. Jo lyhyessä ajassa yhteistyö on poikinut useita alan hoitosuositusta. Eri ammattiryhmiä on koulutettu laajasti ja suunnitelmissa on useita jatkokoulutuksia.

– Tehtäväkenttä on laaja, ja erikoisalarajat ylittävä toimintamalli uusi. Professori Saaresranta on lähtenyt koordinoimaan keskusta innovatiivisesti, perusteissa summattiin.

Radiologian opetusluokka innostaa oppimaan

Lääketieteellinen tiedekunta jakaa vuosittain myös Oppimateriaalin tuottajapalkinnon tunnustuksena erityisen ansiokkaasta työstä tiedekunnassa käytettävän oppimateriaalin kehittämisessä.

Vuoden 2018 palkinto myönnettiin työryhmälle, joka on vuosien ajan kehittänyt tiedekunnassa käytössä olevaa radiologian opetusluokkaa. Opetusluokan pystyttämisestä ja kehittämisestä ovat vastanneet erikoislääkäri Mikko Nyman, kliininen opettaja, dosentti Pekka Niemi, kliininen opettaja Jussi Hirvonen, opetusteknologi Markku Iivanainen, opetushoitaja Sanna-Mari Manninen ja professori Hannu Aronen.

Uusi radiologian opetusluokka otettiin käyttöön vuonna 2013 ja kesällä 2015 se muutti uusiin tiloihin ja sai nimen Tesla. Vuoden 2019 alusta radiologian opetuksessa saadaan käyttöön toinen opetusluokka – Tesla 2. Toinen luokka helpottaa jatkossa kurssiohjelmien suunnittelua.

Opetusluokassa opiskelijat analysoivat potilastapauksia radiologisten kuvien tarkasteluun tarkoitetulla ohjelmalla. Luokassa pystytään simuloimaan tapaa, jolla radiologisten kuvien analyysi tapahtuu kliinisessä potilastyössä. Käytännössä tehokkain tapa oppia tulkitsemaan radiologisia kuvia on pohtia ja analysoida itse näkemäänsä.

– Opetusluokka tarjoaa isollekin ryhmälle yksilöllistä, käytännönläheistä opetusta. Paitsi perusopetukseen, luokka soveltuu erinomaisesti myös lääkärien erikoistumis- ja jatkokoulutukseen, perusteissa summataan.

Vuoden erikoislääkärikouluttaja on monen roolimalli

Kirurgian ja gastrokirurgian erikoislääkäri, FT Risto Gullichsen palkittiin Vuoden erikoislääkärikouluttajana. Kouluttajapalkinto jaetaan vuosittain ansioituneelle erikoislääkäri- tai erikoishammaslääkärikouluttajalle. Esityksiä palkinnon saajaksi voivat tehdä erikoistuvat ja vastikään erikoistuneet lääkärit ja hammaslääkärit.
Palkintoperusteissa erikoistuvat lääkärit korostivat Gullichsenin vuosikymmenten mittaista kokemusta.

– Risto Gullichsen ei ole ainoastaan vuoden, vaan useiden vuosikymmenten erikoislääkärikouluttaja. Hän toimii niin henkisenä kuin ammatillisenakin tukena sekä erikoistuville että erikoislääkäreille ikään ja kokemukseen katsomatta, perusteissa mainittiin.

Gullichsen on oppilaidensa luonnehdinnan mukaan käsistään poikkeuksellisen taitava kirurgi, joka osaa opettaa leikkaamisen tekniikkaa myös nuoremmille. Toimenpideosaamisen lisäksi erikoistuvat lääkärit arvostavat Gullichsenin kliinisiä taitoja. Hänestä sopii ottaa mallia myös potilaan kohtaamisessa:

– Gullichenin rauhallinen ja ammattitaitoinen tapa kohdata potilas ja keskustella tämän kanssa on keskeinen osa opetusta niin erikoistuville lääkäreille kuin kliinisessä opetuksessa oleville kandeille.

– Risto Gullichsenilla on seniorikirurgin karisma ilman vähäisintäkään itsekorostusta. Hän ei ole ainoastaan kouluttaja, vaan myös taitavan, kollegiaalisen ja oikeudenmukaisen gastrokirurgin roolimalli, perusteissa korostettiin.

Teksti ja kuvat: Tilda Junko

Luotu 06.11.2018 | Muokattu 16.09.2020