Ranskan kielen emeritusprofessori Yves Gambierille Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton Tiedon helmi -palkinto

18.04.2023

Turun yliopiston ranskan kielen emeritusprofessori Yves Gambier on saanut Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton Tiedon helmi -palkinnon.

Turun yliopiston emeritusprofessori Yves Gambierille on myönnetty Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton Tiedon helmi 2023 -palkinto elämäntyöstä käännöstieteen kehittäjänä ja uuden käännöstutkijapolven ohjaajana. Palkinto luovutettiin Turun yliopistossa 13.–15.4. pidetyssä Kääntämisen ja tulkkauksen symposiumissa (KäTu).

Gambier on Suomen kansainvälisesti tunnetuimpia käännöstieteilijöitä, jonka laaja-alainen tutkimustyö on käsitellyt muun muassa audiovisuaalista kääntämistä, sosioterminologiaa ja erikoisalojen kielenkäyttöä sekä kääntäjänkoulutusta ja kaksikielisyyttä Suomessa. Lisäksi hän on toimittanut lukuisia laaja-alaisia kokoomateoksia, jotka luovat yhteyksiä globaalisti niin käännöstieteen sisällä kuin käännöstieteen ja muiden tieteenalojen välillä. Toiminnallaan kansainvälisissä tutkimusprojekteissa ja verkostoissa hän on luonut yhteyksiä käännösalan eri sidosryhmien välille.

Elämäntyönsä Gambier on tehnyt Turun yliopistossa ranskan kääntämisen lehtorina (1973–1994), apulaisprofessorina (1994–1998) ja professorina (1998–2014). Hän on useiden kääntäjien ja käännöstutkijoiden sukupolvien kouluttaja. Emeritusprofessorina hän on edelleen erittäin aktiivinen tutkija, joka julkaisee säännöllisesti ja jota kutsutaan puhujaksi ja kouluttajaksi eri puolille maailmaa.

> SKTL:n tiedote

Luotu 18.04.2023 | Muokattu 18.04.2023