Satavuotiset suomalais-japanilaiset suhteet esille

22.08.2019

Suomi ja Japani solmivat diplomaattiset suhteet 100 vuotta sitten. Sen kunniaksi Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskus sekä poliittisen historian oppiaine järjestävät kaikille avoimen yleisöluennon sekä tieteellisen seminaarin.

Turun kaupunginkirjaston Studiossa maanantaina 26.8. kello 18.00 alkavalla Studia Generalia -luennolla pureudutaan suomalais-japanilaisten suhteiden historiaan ja nykyisyyteen. Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksen professorin Lauri Paltemaan johdattamina aiheesta puhuvat Oulun yliopiston emeritusprofessori, Japanin tutkija Olavi K. Fält sekä Hokkaidon yliopiston Arctic Research Centerin apulaisprofessori Juha Saunavaara

Fältin luennon aiheena on Sata vuotta ystävällisiä suhteita: Suomi ja Japani diplomaattisuhteiden avaamisesta EU-aikaan, Saunavaaran Suomen ja Japanin suhteet nyt ja tulevaisuudessa: Ajankohtaiset ilmiöt historiallisessa taustassaan.

Yleisöluennon tukijana toimii Toshiba International Foundation -säätiö.

Luento alustaa seuraavana päivänä, tiistaina 27.8., Turun yliopistolla järjestettävää kansainvälistä, tieteellistä seminaaria Finland and Japan in the Changing World. Publicum-rakennuksessa (Assistentinkatu 7) järjestettävän seminaarin teemat liittyvät Japanin, Suomen, Venäjän ja Itä-Euroopan suhteisiin, Japaniin, Suomeen ja arktiseen alueeseen sekä suomalais-japanisten suhteiden kulttuuri- ja talousulottuvuuteen.

Seminaarin tarkempi ohjelma on luettavissa nettisivulta
https://www.utu.fi/en/university/faculty-of-social-sciences/ceas/finland-japan-changing-world .

Lisätietoja: Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksen professori Lauri Paltemaa p. 050 326 5014, laupalt@utu.fi, käytännön järjestelyjen osalta tohtorikoulutettava Laura Ipatti, ljeipa@utu.ti

Luotu 22.08.2019 | Muokattu 22.08.2019