Satavuotisjuhlan kruunasi tasavallan presidentin puhe

28.02.2020

Turun yliopiston 100. vuosijuhlaa vietettiin yli 800 hengen voimin perjantai-iltana 28.2. Turun Logomossa. Illan kruunasi tasavallan presidentti Sauli Niinistön juhlapuhe. Niinistölle myönnettiin tilaisuudessa myös vuoden alumnin tunnustus.

Turun yliopiston vuosijuhlaa eli yliopiston perustamisen vuosipäivää vietetään perinteisesti Kalevalan päivänä 28. helmikuuta.

– Yliopistoilla on vahvuutenaan tuhatvuotinen perinne ja tärkeä tehtävä tutkimuksen ja korkeimman koulutuksen edistäjinä. Yliopistojen perustehtävistä koulutuksesta ja tutkimuksesta kumpuaa aito ja laaja yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja vaikuttavuus. Tehtävänämme on varmistaa ja vahvistaa sivistystä, Suomessa ja maailmalla. Tämä tehtävä kestää ja kantaa yli vuosisatojen, rehtori Jukka Kola kuvasi tervehdyksessään.

Niinistö korosti juhlapuheessaan tutkitun tiedon merkitystä

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö korosti juhlapuheessaan tutkitun tiedon merkitystä nopeasti muuttuvassa maailmassa. Hänen mukaansa tutkittu tieto ja tiede ovat vastavoimia sekaannukselle ja epätietoisuudelle ja tiedon merkitystä on syytä julistaa kuuluvasti.

Turun yliopiston vuoden alumnin tunnustus myönnettiin vuosijuhlassa tasavallan presidentti Sauli Niinistölle. Tunnustuksella Turun yliopisto kiittää tasavallan presidentti Sauli Niinistöä siitä, että hän on työllään ja toiminnallaan puolustanut tiedon, tutkimuksen ja koulutuksen merkitystä 2000-luvun Suomessa.

– Tulevaisuuden rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, jolla on oltava selkeä suunta. Aikamme hektisyys tuottaa paljon poukkoilevaa ja värikästä päivän tietoa, joka aina peittää eilisen tiedon. Ongelmaa onkin tiedon vastaanottamisessa; miten tieteen ja tutkimuksen vakaa sanoma tällaisella kentällä menestyy. Sanotaan, ettei totuus pala – uskon, että tulevaisuuden ratkaisut yhä tehdään arvioimalla ne tutkitun ja punnitun tiedon valossa, Niinistö sanoo.

Juhlateos ja onnitteluita 100-vuotiaalle

Juhlassa kuultiin myös Mikko Heiniön säveltämä Syvyyden yllä tuuli -teos Turun filharmonisen orkesterin ja Turun yliopiston kuoron esittämänä.

Aiemmin päivällä rehtori Jukka Kola ja hallituksen puheenjohtaja Ritva Viljanen ottivat vastaan onnitteluita yliopistolle Turun Akatemiatalolla. 100-vuotiasta yliopistoa muisti 38 sidosryhmätahoa onnitteluin tai lahjoituksin.

Lue rehtori Jukka Kolan puhe blogista.

Sata vuotta sitten kansalaisten lahjoituksilla perustettiin maan ensimmäinen suomenkielinen yliopisto, Turun yliopisto. Tänään rakennamme rohkeasti yhteiskunnan hyvinvointia ja kestävää tulevaisuutta. Lahjoittamalla Turun yliopistolle olet mukana tässä työssä. www.utu.fi/lahjoita

Luotu 28.02.2020 | Muokattu 28.02.2020