Seminaari ”Koulunkäynti on lasten ja nuorten paras henkivakuutus - Miten kehitämme erikoissairaanhoidon ja oppilashuollon yhteistyötä?” 6.2.2024

18.12.2023

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus järjestää 6.2.24 klo 12.30-15.30 seminaarin ”Koulunkäynti on lasten ja nuorten paras henkivakuutus - Miten kehitämme erikoissairaanhoidon ja oppilashuollon yhteistyötä?” Seminaari järjestetään lähitilaisuutena Turun yliopiston Natura IX -salissa (Vesilinnantie 5, Turku).

Seminaarissa tarkastellaan erikoissairaanhoidon ja oppilashuollon yhtymäkohtia ja kehittämistarpeita lasten ja nuorten mielenterveyden ja etenkin kouluun liittyvän tai siellä ilmenevän pahoinvoinnin näkökulmasta. Tutkimusten mukaan koulun keskeytyminen lyhentää elinajanodotetta ja ennakoi erilaisia vaikeuksia aikuisiällä.

Lisäksi seminaarissa pohditaan, toimivatko aiemmat työnjaolliset linjaukset ja miten toimintatapoja uusitaan hyvinvointialueiden vakiinnuttaessa toimintaansa. Liikkuuko erikoissairaanhoito koulujen avuksi, vai koululaiset erikoissairaanhoitoon?

Pääpuheenvuorot kuullaan Länsi-Uudenmaan tutkimusjohtaja, nuorisolääkäri Silja Kosolalta ja THL:n ylilääkäri Marke Hietanen-Peltolalta.

Tilaisuus on suunnattu erikoistuville lääkäreille, oppilashuollossa ja lastensuojelussa työskenteleville, lasten ja nuorten mielenterveysalan ammattilaisille, alan järjestöille ja tutkijoille.

Seminaarin puheenjohtajina toimivat kliiniset opettajat Matti Kaivosoja ja Tiia Ståhlberg.

Ohjelma:

12.30-13.00: ylilääkäri Marke Hietanen-Peltola THL, Opiskeluhuoltopalvelut mielenterveyttä edistämässä ja osana hoitoketjua - nykytila ja kehityssuuntia

13.00-13.30: tutkimusjohtaja, nuorisolääkäri Silja Kosola, Miten koululääkäri voisi parhaiten auttaa nuoria?

13.30-13.40: Koululääkäri Maarit Mäkilä, Turun malli - koululääkäri osana opiskeluhuoltoa oppilaiden opiskelukykyä tukemassa

13.40-13.50: Kiinamyllyn sairaalakoulun johtaja Niina Ekqvist, Koulun näkökulma

13.50-14.00: Avopediatri Elisa Paavilainen, Avopediatrit Varhassa - lastenlääkäri monialaisen työn tukena

14.00-14.30: Tauko

14.30-15.30: Paneelikeskustelu: Miten kehitämme erikoissairaanhoidon ja oppilashuollon yhteistyötä?

• Marke Hietanen-Peltola (ylilääkäri, THL)
  • Silja Kosola (tutkimusjohtaja, nuorisolääkäri, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue)
  • Maarit Mäkilä (kouluterveydenhuollon lääkäri, Varha)
  • Niina Ekqvist (Kiinamyllyn sairaalakoulun johtaja)
  • Miia Hänninen (Varsinais-Suomen lastensuojelujärjestöt ry, toiminnanjohtaja)
  • Henry Karlsson (Nuorisopsykiatriaan erikoistuva lääkäri, Varha)

> Ilmoittaudu seminaariin 31.1. mennessä!

Luotu 18.12.2023 | Muokattu 25.01.2024