Silakasta sushia! Kotimainen kala uudistuu kuluttajan maun mukaiseksi

09.05.2017

Turun yliopiston elintarviketutkimus on saanut rahoituksen EU:n kalatalouden innovaatio-ohjelmasta. Yliopisto kehittää uusia, korkean lisäarvon tuotteita kotimaisesta kalasta yhteistyössä VTT:n ja Luonnonvarakeskuksen kanssa kaksivuotisessa 1 miljoonan euron Blue Welfare Network -hankkeessa. Verkostoa koordinoi Aktion Österbotten -yhdistys ja siihen kuuluu myös alan keskusjärjestöjä sekä yrityksiä

Suomi on Itämeren merkittävä kalastusvaltio, mutta kaupan altaassa on useimmiten viljeltyä ja tuotua kalaa. Erityisesti silakan ja särkikalojen hyödyntäminen on Suomessa vähäistä vain muutaman prosentin päätyessä lautasille.
– Kotimaisesta silakasta saa D-vitamiinia, hyviä rasvahappoja ja arvokkaita proteiineja. Silakan käyttö on kuitenkin romahtanut kun kehitystyö on unohtunut. Pelkkä silakkafilee ei myy, vaan tarvitaan kuluttajan maun mukaisia uutuuksia – vaikkapa silakkasushia!, sanoo Turun yliopiston elintarvikekemian ja elintarvikekehityksen professori Baoru Yang.

– Hetki on oikea, sillä kotimaisuus ja lähiruoka vetävät, täydentää professori Anu Hopia Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta. – Kehittämällä suomalaista jalostusta luotaisiin myös huomattavaa kansantaloudellista hyötyä, jota parhaiden uutuustuotteiden vientimahdollisuudet entisestään lisäävät.

Turun yliopiston, Luonnonvarakeskus Luken ja VTT:n yhteishankkeessa kehitetään jalostusmenetelmiä kalan arvoaineiden eristämiseksi ja elintarvikkeiden valmistamiseksi.

– Teollisuudelle kalaöljy ja -proteiini ovat mielenkiintoisia raaka-aineita, joissa kotimaista tarjontaa ei ole. Tavallista kuluttajaa kiinnostavat lähikalasta tuotetut helppokäyttöiset elintarvikkeet. Monessa koulussa syötävät särkipihvit ovat hyvä esimerkki tuoteryhmästä, jota on mahdollisuus laajentaa, Yang ja Hopia kertovat.

Hankkeessa on vahva tehokkuusnäkökulma. Parhaita käytäntöjä haetaan ulkomaisilta partnereilta ja sovelletaan arvioinnin jälkeen kotimaiseen kalanjalostukseen, ja verkostoon kuuluvia yrityksiä aktivoidaan mukaan kehitystyöhön.

Hankkeen ensimmäinen vaihe käynnistyy kesäkuussa 2017 ja jatkuu toukokuun 2019 loppuun. Tutkimuskonsortion saama 1 miljoonan euroa rahoitus on myönnetty osana Maa- ja metsätalousministeriön käynnistämää innovaatio-ohjelmaa. Ohjelman tavoitteena on parantaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan vaikuttavuutta sekä yritysten mahdollisuuksia panostaa uusiin teknologioihin ja tuotteisiin.
Ohjelman rahoittava Euroopan meri- ja kalatalousrahasto tukee suomalaisen kalatalouden uudistamista. Rahoitusta suunnataan korkean lisäarvon tuotteiden kehittämiseen, kalatuotteiden markkina-aseman parantamiseen ja viennin vauhdittamiseen sekä kalakantojen luontaisen lisääntymisen edistämiseen.

Teksti: EH
Kuva: Gorekun