Sosiaalitieteitä opiskeleva Henry-Paul Ontto-Panula liittyi monitieteiseen biologian kilpaan

03.08.2023

Synteettisen biologian kansainvälinen kilpailu. Ei kuulosta ensikuulemalta sellaiselta, mihin yhteiskuntatieteiden opiskelija hyppäisi mukaan, mutta niin teki ensimmäistä vuottaan sosiaalitieteitä opiskeleva Henry-Paul Ontto-Panula. Marraskuussa huipentuva iGEM-kilpailu on antanut yllättäviä kokemuksia ja onnistumisia monitieteisessä työryhmässä.

International Genetically Engineered Machine, iGEM, on yhdysvaltalaisen organisaation järjestämä kilpailu, jossa opiskelijat ympäri maailman hakevat ratkaisuja omista yhteisöistään löytyviin ajankohtaisiin ongelmiin synteettisen biologian keinoin. iGem ja Ontto-Panulan kohtasivat, kun hänen tuutorisa vei uudet opiskelijat Study in Turku -messuille.

– Olin aiemmin lukenut kilpailusta Turun Sanomista, mutta messuilla oli iGEMin esittelypiste ja minulle selvisi, että mukaan voi lähteä, vaikka ei ole biologian opiskelija, Ontto-Panula kertoo.

Juuri opintonsa aloittaneella Ontto-Panulalla oli hieman vapaata aikaa, sillä aiempien ammattikorkeakouluopintojen ansiosta hänen ei tarvinnut suorittaa uudelleen kieliopintoja. Hän liittyi turkulaisten 17-henkiseen Aboa-joukkueeseen.

Tämänvuotisen kilpailun teemana oli etsiä ratkaisua vesistöjen elohopeapitoisuuden ongelmaan. Ryhmä kehittää synteettisen biologian keinoin geneettisesti muokattua Synechocystis-syanobakteeria, joka muokkaisi haitallista metyylielohopeaa vaarattomampaan alkuainemuotoon. Vaikka ensikuulemalta tehtävä linkittyy vahvasti luonnontieteiden puolelle, yhteiskuntatieteelliselle näkökulmalle oli tarvetta.

– Huomasin, että vaikka en ymmärtänyt synteettiseen biologiaan liittyviä yksityiskohtia, minulla oli annettavaa tiimille. Minä osasin muun muassa haastaa miettimään, että mitä sitten, kun meillä on tämä uusi keksintö, miten saamme ihmiset ottamaan sen käyttöön, Ontto-Panula kertoo.

Vetovastuu joukkorahoituskampanjasta

Ontto-Panula kertoo, miten iGEMissä kaikki on opiskelijoiden omissa käsissä. He päättävät yhdessä kaiken, aina rahoituksesta menetelmiin ja tutkimustyön jakoon. Ryhmä jakautui useisiin tiimeihin, Ontto-Panulalle tuli vedettäväksi varainkeruutiimi, sen lisäksi hän toimi muun muassa visuaalisesta ilmeestä vastanneessa tiimissä.

– Joukkorahoituskampanjan vetäminen on opettanut minulle paljon. Olen tottunut tekemään töitä yksin, nyt sain esimakua siitä, millaista on työskennellä tutkimusryhmässä, Ontto-Panula sanoo.

Eikä työ ole vielä ohi. vinkkaa. Joukkorahoitusaikaa pidennettiin 17.9. saakka. Tukemaan innostuneet voivat olla yhteydessä MIHIN aboa@utu.fi ja mahdollisesti linkata joukkorahoituksen:

>> Lue myös: Turun korkeakoulujen Aboa-opiskelijajoukkue ratkoo vesistöjen elohopeapitoisuuden ongelmaa kansainvälisessä kilpailussa

Luotu 03.08.2023 | Muokattu 10.08.2023