Tohtorikoulutettavia kutsutaan jatkossa väitöskirjatutkijoiksi

24.05.2022

Turun yliopiston hallitus on päättänyt, että tohtorikoulutettavia kutsutaan jatkossa väitöskirjatutkijoiksi. Tohtorikoulutettava-termistä luovutaan 1.8.2022 lukien.

Turun yliopiston hallitus päätti kokouksessaan perjantaina 20.5.2022, että yliopistossa luovutaan tohtorikoulutettava-termistä ja se korvataan väitöskirjatutkija-termillä. Englanniksi käytetään termiä doctoral researcher.

– Turun yliopistossa toimii yksi tutkijakoulu, jonka tohtoriohjelmissa väitöskirjatutkimustaan tekee tällä hetkellä 2000 henkilöä. Yliopistomme, kuten moni muukin yliopisto Suomessa, kutsuu jatkossa kaikkia tohtorintutkintoa tekeviä väitöskirjatutkijoiksi. Muutosehdotus on saanut laajaa kannatusta, kertoo tutkijakoulun johtaja, professori Pirjo Nuutila.

Jatkossa väitöskirjatutkija-termillä viitataan sekä tohtorintutkinnon suorittajaan että tutkijan uran ensimmäisen portaan tutkijaan.

– Kaikki väitöskirjatutkijat rahoituslähteestä riippumatta kuuluvat yliopistoyhteisöön. Tasa-arvoisen kohtelun ja tutkijoiden arvostuksen vuoksi Turun yliopistossa haluttiin sama nimike sekä työsuhteessa oleville että tutkinnonsuorittajille. Toivottavasti koko yhteisö ottaa uuden termin käyttöönsä laajasti mahdollisimman pian, toteaa tutkijanurayksikön päällikkö Elise Pinta.

Turun yliopiston sisällä on tehty kuluneen lukuvuoden aikana mahdollisimman kattava selvitys yliopistoyhteisön näkemyksestä termistön muuttamiseen liittyen. Väitöskirjatutkija-termin käyttöönotto on saanut yliopistoyhteisön sisällä laajaa kannatusta.

Väitöskirjatutkija Wilma Nissilä pitää nimikkeen muutosta tärkeänä erityisesti siksi, että jatkossa väitöskirjantekijät ovat samalla viivalla riippumatta siitä, mistä väitöskirjan rahoitus tulee. Nissilä on itse edistänyt nimikkeen muutosta Turun kauppakorkeakoulun tohtoriohjelman johtoryhmässä.

– Erityisesti akateemisen maailman ulkopuolelle tämä on tärkeä viesti siitä, että väitöskirjan tekeminen on työtä, ei opiskelua. Aikaisemmin terminologia on aiheuttanut hämmennystä ja esimerkiksi mediassa jatko-opiskelu on vertautunut sellaiseen opiskeluun, mitä kandin- tai maisterintutkinnon suorittaminen on. Henkilökohtaisessa elämässä minulta on kysytty opiskelustani esimerkiksi asuntolainaa hakiessa, vaikka olen ollut palkkasuhteessa yliopistoon, Nissilä kertoo.

Myös julkisuudessa käydyssä keskustelussa esimerkiksi Tieteentekijöiden liitto on suositellut, että ensimmäisen portaan tutkijoista käytettäisiin nimikettä väitöskirjatutkija tai nuorempi tutkija.

Luotu 24.05.2022 | Muokattu 24.05.2022