Turku Lecture Series in Multilingualism -verkkoluentosarjassa tutkaillaan Euroopan monikielisyyttä ja kielimaisemia

21.12.2022

Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitoksessa alkaa tammikuussa 2023 luentosarja, jossa perehdytään monikielisiin yhteisöihin ja kielimaisemiin eurooppalaisista näkökulmista. Verkkoluentoina toteutettavan luentosarjan taustalla on laitoksessa toimiva kielimaisematutkimuksen tutkimusverkosto.

Kieli- ja käännöstieteiden laitoksessa alkaa keväällä 2023 uusi verkkoluentojen sarja, Turku Lecture Series in Multilingualism. Siinä kotimaiset ja kansainväliset tutkijat kertovat ajankohtaisesta tutkimuksestaan, joka koskee monikielisiä yhteisöjä eri puolilla Eurooppaa. Luennot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille.

Luentosarjan järjestää kieli- ja käännöstieteiden laitoksessa vuonna 2022 toimintansa aloittanut kielimaisematutkimuksen tutkimusverkosto. Verkoston tutkimus tekee näkyväksi Turussa eri aikoina käytettyjä kieliä ja kielten funktioita erilaisissa julkisissa tiloissa, ja siinä on mukana jäseniä kieli- ja käännöstieteiden laitoksesta, Kieli- ja viestintäopintojen keskuksesta sekä Åbo Akademista.

– Kielimaisematutkimus on kiehtova tutkimussuuntaus, sillä ympäristössämme näkyvät tekstit avaavat väylän mielten maisemaan ja yhteiskuntaan, toteaa FT Hanna Lantto, espanjan kielen yliopistonlehtori ja verkoston vetäjätiimin jäsen.

SAM-MAK-KO kolmella kielellä Aboa Vetus & Ars Nova -museon näyttelyssä.

SAM-MAK-KO. Kolmikielistä museomaisemaa Aboa Vetus & Ars Nova -museosta, jonka kanssa kielimaisematutkimuksen tutkimusverkosto tekee yhteistyötä. Kuva: Leena Kolehmainen.

Kielimaisemalla kielentutkijat tarkoittavat julkisessa tilassa näkyvää eri kielten kirjoitettua käyttöä. Tutkimuksessa on tarkasteltu esimerkiksi erilaisia opasteita, katujen ja rakennusten nimiä, kylttejä, mainoksia, graffiteja, tarroja ja seinäkirjoituksia.

– Julkisten tilojen kirjoitukset eivät ainoastaan muokkaa maisemaa vaan kertovat yhteiskunnan valtasuhteista, arvostuksista ja asenteista sekä jossain määrin myös muokkaavat näitä, Lantto jatkaa.

Monikielisyyttä metallivalimolla ja hautakivissä

Verkkoluentosarjan kevään 2023 ohjelma koostuu neljästä luennosta, jotka valottavat eri yhteisöjen ajankohtaista monikielisyyttä Euroopassa. Luennot havainnollistavat sitä, miten erilaisin aineistoin monikielisyyttä on mahdollista lähestyä tutkimuksessa ja missä kaikkialla monikielisyyttä esiintyy.

Luennoilla tarkastellaan esimerkiksi Saksan ja Hollannin rajalla sijaitsevan metallivalimon monikielisyyttä, Alsacen hautausmaiden hautakivikirjoitusten muodostamaa monikielistä kielimaisemaa sekä Helsingin monikielisyyttä eri aineistojen näkökulmista.

Pe 27.1.2023 klo 14–16

• Dr. Daan Hovens (Maastrichtin yliopisto): Language policy and linguistic landscapes: Reflections from a metal foundry in the Dutch-German borderland

Pe 24.2.2023 klo 14–16

• Dr. Katharina Vajta (Göteborgin yliopisto): The linguistic landscape of cemeteries in Alsace: Language shift and identities

Pe 31.3.2023 klo 14–16

• Apulaisprofessori Sofie Henricson (Helsingin yliopisto): Temporality and dialogicality in discriminatory linguistic landscapes

Pe 21.4.2023 klo 14–16

• Apulaisprofessori Tuomo Hiippala (Helsingin yliopisto): Quantitative and qualitative perspectives on linguistic diversity in the Helsinki Metropolitan Area

Luentosarja on avoin kaikille kiinnostuneille. Ilmoittaudu kuitenkin viimeistään kolme päivää ennen kutakin luentoa: https://link.webropolsurveys.com/S/632458357D73B571. Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse viimeistään kutakin luentoa edeltävänä päivänä.

Tervetuloa!

Leena Kolehmainen, professori, saksan kieli