Turkulaiset auttavat perulaisia löytämään uutta käyttöä Andien alkuperäisruokakasveille

05.12.2014

Turun yliopiston tutkijat auttavat La Molinan maatalousyliopistoa (UNALM) kehittämään Andien alkuperäisruuan tutkimusta ja hyödyntämistä. La Molinaan perustetaan elintarviketieteiden tohtorikoulutusohjelma sekä osaamiskeskus, joka edistää Andien alkuperäiskasvien monitieteellistä tutkimusta ja yliopiston yhteistyötä paikallisten elintarvikeyritysten kanssa.

Yliopistojen yhteisenä tavoitteena on sekä luoda elinkeinoelämää tukeva osaamiskeskusmalli että tohtorikoulutusjärjestelmä La Molinan maatalousyliopistoon.

​Turun yliopistosta yhteistyössä ovat mukana sekä funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus että biokemian laitoksen elintarvikekemian ja elintarvikekehityksen yksikkö. Indigenous Food innovations from the Andes (IANA) -hanketta rahoittaa Suomen Ulkoasiainministeriön HEI-ICI -ohjelma.

Yhteistyö on Perussa uusi avaus, sillä maassa on hyvin vähän yhteistyötä julkisten yliopistojen ja yritysten välillä. Parhaillaan Perussa työskentelevä funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen koordinaattori Jaakko Korpela kertoo, että maassa yliopistojen rooliksi nähdään yksinomaan uusien osaajien tuottaminen.

– Tohtorikoulutuksen kehittämisen ohella toisena päätavoitteenamme on luoda La Molina -yliopistoon malli, jolla tiivistetään yhteistyötä paikallisten elintarvikeyritysten kanssa, Korpela sanoo.

Uudenlaisen osaamiskeskuksen tarkoituksena on luoda uusia ja innovatiivisia tutkimus- ja kehittämishankkeita, jossa pyritään ajankohtaisen tutkimustiedon soveltamiseen yritysten liiketoiminnassa. Yhteistyötä pyritään lisäämään erityisesti kansallisesti merkittävien Andien alkuperäiskasvien hyödyntämisessä.

– Projektissa hyödynnetään kokemuksia ja käytäntöjä, joita on saatu funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen tekemässä elintarvikealan kehitystyössä viimeisten kymmenen vuoden aikana, Korpela sanoo.

Alkuperäiskasveilla terveyttä edistäviä ominaisuuksia

Yliopistot ovat muun muassa järjestäneet yhdessä Perun pääkaupungissa Limassa Andien alkuperäisruokaan ja sen tehokkaampaan hyödyntämiseen keskittyneen kurssiviikon.

– Andien alkuperäiskasveissa on paljon potentiaalia terveyttä edistävinä elintarvikkeina ja elintarvikekomponentteina. Perustutkimuksen tulee kohdata soveltava tutkimus, jotta myös yritysten ja rahoittajien mielenkiinto herää. Näin terveyttä edistävät ominaisuudet voidaan tehokkaasti hyödyntää tuotekehityksessä ja viennin edistämisessä, Turun yliopiston biokemian laitoksen dosentti Jukka-Pekka Suomela sanoo.

Perulaiset esittelivät mielenkiintoisina yksittäistapauksista muun muassa Andien viljojen käyttöä leivässä ja sacha inchi -kasvia, josta saatava öljy on vastikään hyväksytty uuselintarvikkeeksi Euroopassa. Turun yliopistossa väitöstutkimusta tekevä Liz Gutierrez puolestaan esitteli Andien alihyödynnettyjä viljelykasveja ja kertoi sinisiä Andien alkuperäisperunalajikkeita koskevasta yhteishankkeesta.

– Projektin yhteiset työpajat luovat mahdollisuuden jakaa, vertailla ja kehittää yliopistojen opetus- ja tutkimussuunnitelmia. Saamme uusia ideoita hyödynnettäväksi uudessa tohtorikoulutusohjelmassamme, jonka on tarkoitus olla paras mahdollinen koulutusohjelma tulevaisuuden elintarviketieteilijöiden koulutukseen Perussa, kertoo La Molinan elintarvikealan tohtorikoulutusta rakentavan työryhmän johtaja Particia Glorio.
La Molinan ja Turun yliopistojen yhteistyö alkoi 1990-luvulla. Turun yliopisto on lahjoituksillaan tukenut paikallisten laboratorioiden kehittämistä ja edistänyt opetushenkilökunnan koulutusta. Projektin yhteyshenkilönä ja vetäjänä Perussa toimii filosofian tohtori Ritva Repo de Carrasco, joka 2011 väitteli tohtoriksi Turun yliopistossa Andien alkuperäisviljojen ravitsemuksellista arvosta ja bioaktiivisista yhdisteistä. Repo de Carrasco toimii UNALM:n elintarviketieteen professorina.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Emmanuel Dyan