Turun kauppakorkeakoulun Centre for Collaborative Research CCR täyttää 10 vuotta

23.03.2021

– Aito monitieteisyys, eri alojen tutkijoiden yhdistäminen, uudet tutkimusavaukset – ja erityisesti yhteistyö yritysten ja tutkijoiden välillä. Näihin tiivistyy kymmenvuotisjuhlavuottaan viettävän CCR-yksikön toiminnan kulmakivet, sanoo yksikön johtaja Antti Saurama.

– Turun kauppakorkeakoulun Centre for Collaborative Research CCR on tutkimusyksikkö, jonka toimintamalli on yliopistoympäristössä uniikki ja ainutlaatuinen. Tutkijoista koostuva yksikkömme valmistelee ja toteuttaa pääosin ulkoisella tutkimusrahoituksella toteutettavia projekteja, joiden tutkijaresurssit koostetaan yksikön oman henkilöstön lisäksi muista kauppakorkeakoulun sekä muiden tiedekuntien tutkijoista. Merkittävä osa tutkimuksesta tapahtuu konsortioissa, joissa on mukana sekä yrityksiä että tutkijoita. CCR:n tutkimusryhmät keskittyvät erityisesti talouden ja liiketoiminnan muutoksiin ja murroksiin, yksikön johtaja Antti Saurama kertoo. Saurama on myös koko kauppakorkeakoulun yritysyhteistyöstä vastaava johtaja.

Kymmenen toimintavuoden aikana CCR on tehnyt tutkimus- ja innovaatioyhteistyötä yhteensä 130 yrityksen, kaikkien kauppakorkeakoulun laitosten ja yksiköiden, 4 muun Turun yliopiston tiedekunnan ja yli 30 yliopiston kanssa. Projekteja on toteutettu samassa ajassa noin 90.

– Ulkoisesta tutkimusrahoituksesta olemme kanavoineet merkittävän osan muille kauppakorkeakoulun yksiköille sekä myös muiden tiedekuntien yksiköille. Lopputulos ei kuitenkaan ole yksin meistä kiinni, sillä tätä tehdään yhteistyössä eri tutkijoiden kanssa, Saurama sanoo.

Kymmenessä vuodessa ulkoista tutkimusrahoitusta on hankittu yliopistolle lähes 11 miljoonaa euroa. Suurin yksittäinen rahoittaja on ollut Business Finland (ja sen edeltäjä Tekes).

– Lämpimät kiitokset lukuisista yhteistyöprojekteista, inspiraatiosta ja kokemuksista yhteistyökumppaneillemme kauppakorkeakoulussa ja koko yliopistossa sekä tietenkin muissa organisaatioissa. Me teemme tätä työtä täydellä sydämellä – se on mahdollista pitkälti sen takia, että voimme tehdä yhteistyötä kanssanne, Saurama kiittää koko yksikön ja kauppakorkeakoulun puolesta.

Luotu 23.03.2021 | Muokattu 23.03.2021