Turun yliopisto mukana edistämässä Varsinais-Suomen pk-yritysten digitalisaatiota

16.12.2016

Tietojärjestelmätieteen ja tietojenkäsittelytieteiden oppiaineet ovat mukana EAKR-rahoitteissa Salo ‒ Connecting things -hankkeessa, jossa lisätään varsinaissuomalaisten pk-yritysten valmiuksia IoT:n ja digitalisaation hyödyntämisessä.

​Turun yliopisto on mukana Salo ‒ Connecting things -hankkeessa yhdessä Yrityssalo Oy:n ja Turku Science Parkin kanssa. Turun yliopisto osahanke tuottaa digitalisaatioon ja IoT:hen liittyvää tietoa teemoittain yritysten tarpeisiin sopivalla tavalla. Aiheita käsitellään esimerkiksi hankkeen järjestämissä tilaisuuksissa.

‒ Digitalisaatioon liittyy valtavasti erilaisia yrityskohtaisia mahdollisuuksia, joita me nyt pyrimme niputtamaan, jotta mahdollisimman moni yritys saisi ideoita ja tietoa siihen, mitä osaa liiketoiminnastaan ‒ ja millä tavalla ‒ voisi lähteä jatkokehittämään digi-IoT-kontekstissa, kertoo tietojärjestelmätieteen lehtori Antti Tuomisto Turun yliopiston osahankkeesta.

Hankkeen teemat kattavat koko digitalisaation liiketoimintamallien uudistamisesta teknisempiin IoT:n kysymyksiin ja ratkaisuihin.

‒ Tavoitteena on myös löytää toimivia toteutustapoja, joilla korkeakoulut voivat toimia vaikuttavasti pk-yritysten digitalisaation kehittämisessä. Lisätukea saamme Salon, muun muassa Smartsalon, osaajaresursseista. Otamme myös opiskelijat mukaan hankkeeseen, he pääsevät tutustumaan yritysten tarpeisiin ja jatkossa tuottamaan sisältöjä ja ratkaisuja.

Tuomiston lisäksi yliopiston tiimissä mukana ovat yliopisto-opettaja Antero Järvi, tohtorikoulutettava Anne-Maarit Majanoja ja projektitutkija Juhani Naskali. Tiimi osallistui marraskuussa Salossa järjestettyyn IoT-tapahtumaan, jossa käynnistyi neljä kehitysprojektia yritysten kanssa.

‒ Yrityksissä on tarvetta tämän tyyppiselle yliopistoyhteistyölle. Pystymme tarjoamaan osaamista pk-yrityskentälle paitsi yrityskohtaisiin myös toimialakohtaisiin ja jopa toimialojen välisiin haasteisiin.

Hanke kehittää osaltaan uudenlaisia tapoja tehdä yhteistyötä yritysten ja korkeakoulujen välillä. Hankkeen kumppanit Turku Science Park ja Yrityssalo haluavat korkeakouluyhteistyön kautta tarjota alueen yrityksille valmiuksia soveltaa ja konkretisoida digitalisaatiota käytännössä.

Salo ‒ Connecting things -hanke jatkuu keväällä, jolloin ensimmäiset teematilaisuudet järjestetään heti vuoden alussa. Salo ‒ Connecting things -hanke on käynnissä 1.6.2016‒28.2.2018.

>> Tutustu hankkeeseen ja sen palveluihin

TS

Kuva: Jason A. Howie