Turun yliopisto oli monipuolisesti mukana tutkitun tiedon teemavuodessa

22.12.2021

Turun yliopisto osallistui tutkitun tiedon teemavuoteen muun muassa sulkemalla tutkijat kuutioon ratkomaan ongelmia Science Battle -kilpailussa ja innostamalla lapsia tieteen pariin Tiedetestaajat-hankkeessa.

Turun yliopisto osallistui tutkitun tiedon teemavuoteen 2021 useilla tapahtumilla ja teoilla, joista osa on esitelty alla. Tutkitun tiedon teemavuosi oli opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomen Akatemian ja Tieteellisten seurain valtuuskunnan yhteinen hanke, johon osallistui laaja joukko eri tahoja.

Kuusi henkilöä kuution sisällä ratkomassa ongelmia Science Battle -kilpailussa.

Tutkijoiden yönä 24.9.2021 järjestetty Science Battle -tiedekilpailu pidettiin teemavuonna ensimmäistä kertaa kansainvälisenä kolmen European Campus of City-Universities -allianssiin (EC2U) kuuluvan yliopiston kesken. Turun yliopiston lisäksi mukana olivat italialainen Pavian yliopisto ja ranskalainen Poitiersin yliopisto. Kilpailussa tutkijat ratkoivat yleisön lähettämiä ongelmia, ja voiton vei Pavian yliopisto. Kuvassa on Turun yliopiston joukkue, jossa kilpailivat Kimmo Elo, Aki Koponen, Teija Koskela, Johanna Latva, Emilia Peuhu ja Veli-Matti Vesterinen.

>> Lue lisää Science Battle -kilpailusta

Aurora-lehden kansi.

Turun yliopiston sidosryhmälehti Aurora oli mukana tutkitun tiedon teemavuodessa. Lehti ilmestyi vuoden aikana kahdesti. Syksyn numeron (kuvassa) pääjuttu käsitteli InFLAMES-lippulaivan huippututkimusta lääkekehityksen ja diagnostiikan parissa. Kevään numeron pääjutussa kahdeksan eri alojen tutkijaa kertoivat, millaisiin lähitulevaisuuden haasteisiin he pyrkivät vastaamaan tutkimuksellaan.

>> Lue Aurora-lehteä

Kolme oppilasta istuu pöydän ääressä ja käyttää mikroskooppia.

Tiedetestaajat-hanke järjesti 6.-luokkalaisille tiedeaiheisia työpajoja maalis-huhtikuussa ja päätöstapahtuman toukokuussa. Työpajat ja tapahtuma toteutettiin koronan vuoksi virtuaalisina. Oppilaat pääsivät esimerkiksi suunnittelemaan oman silmänliikekameraa käyttävän tutkimuksen, etsimään taivaalta tähtikuvioita ja pohtimaan, miten erilaisia tunteita on kuvattu ennen ja nyt. Hankkeessa tehdyt kyselytutkimukset osoittivat, että oppilaiden asenteet tiedettä kohtaan muuttuivat hankkeen aikana myönteisemmiksi. Kuvassa Kurittulan koulun oppilaat osallistuvat työpajaan.

Kuvakaappaus esityksestä, jonka otsikko on "Oletko valmis tiedeviestintään sosiaalisessa mediassa?"

Turun yliopiston tohtorikoulutettaville suunnatulla Elävää tiedettä -tiedeviestintäkurssilla luotiin katsaus tiedeviestinnän eri osa-alueisiin. Syksyllä 2021 järjestetyllä kurssilla kuultiin viestinnän ammattilaisten ja kokeneiden tieteen yleistajuistajien näkemyksiä tiedeviestintään. Yksi kurssin puhujista oli tohtorikoulutettava Säde Stenlund (kuvassa), joka kertoi omista kokemuksistaan tiedeviestinnästä sosiaalisessa mediassa.

Neljä henkilöä seisoo studiossa, jossa on punaiset seinät.

Turun yliopiston ja THL:n yhteinen INVEST-lippulaivahanke järjesti 14.7.2021 SuomiAreenassa tilaisuuden, jossa keskusteltiin koulukiusaamisen ehkäisemisen haasteista ja vakavista koulukiusaamistapauksista. Aiheesta keskustelivat Turun yliopiston psykologian professori Christina Salmivalli, Mannerheimin lastensuojeluliiton Auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki, kirjailija Antti Rönkä ja THL:n erikoistutkija Piia Karjalainen. (Kuvassa: Salmivalli, Karjalainen, tilaisuuden juontaja Kirsi Alm-Siira ja Pajamäki.)

Neljä henkilöä keskustelemassa etäyhteydellä, kukin omassa tilassaan.

Tiedelinja on Turun yliopiston tutkijoiden keskusteluohjelma, jota voi joko katsella videona tai kuunnella podcastina. Tutkitun tiedon teemavuonna ohjelmassa käsiteltiin muun muassa avaruutta, Turun akateemisia juuria, työelämää, katastrofeja, syövän hoitoa ja ulkonäköä. Kuvassa materiaalitekniikan yliopisto-opettaja Sami Jouttijärvi, psykologian professori Paula Salo, Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen projektitutkija Joni Karjalainen ja tiedottaja Erja Hyytiäinen keskustelevat uusista energiaratkaisuista.

JV

Luotu 22.12.2021 | Muokattu 22.12.2021