Turun yliopistolle 60 lisäaloituspaikkaa varhaiskasvatukseen

01.03.2024

Tiede- ja kulttuuriministeri on myöntänyt korkeakouluille lisärahoituksen uusiin aloituspaikkoihin. Turun yliopistolle myönnettiin 1 190 000 euron rahoitus varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto-ohjelman aloituspaikkoihin.

Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala on päättänyt rahoituksesta aloituspaikkojen lisäämiseksi 15 ammattikorkeakoulussa ja seitsemässä yliopistossa. Päätökset rahoituksista tehtiin hakemusten perusteella. Turun yliopisto sai hakemansa rahoituksen täysimääräisenä.

Turun yliopistolle myönnettiin rahoitus 60 lisäaloituspaikkaan, 1 190 000 euroa. Rahoitus kohdistuu monimuotokoulutuksena toteutettavan varhaiskasvatuksen opettajan (kasvatustieteen kandidaatti) tutkinto-ohjelman vuosina 2024–2026 alkaviin koulutuksiin.

– On hienoa, että saimme rahoituksen. Turun yliopisto haluaa olla mukana vastaamassa varhaiskasvatuksen opettajatarpeeseen. Tutkinto-ohjelmasta valmistuneiden työllisyysnäkymät ovat hyvät, koska varhaiskasvatuksen opettajista on pulaa. Kannustan lämpimästi hakemaan meille opiskelemaan, Turun yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori Piia Björn sanoo.

Tutkinto-ohjelmasta valmistuneet voivat työskennellä varhaiskasvatuksen opettajana, esiopettajana tai varhaiskasvatuksen kehittämistehtävissä.

Koulutusta järjestetään Raumalla ja Turussa

Vuonna 2024 koulutusta toteutetaan Rauman kampuksella jo olemassa olevan valtakunnallisen monimuotokoulutuksen yhteydessä. Tähän koulutukseen lisätään 20 aloituspaikkaa. Hakukohteen yhteishaun hakuaika alkaa 13.3.2024.

Vuosina 2025 ja 2026 Turun yliopistoon on tarkoitus lisätä väliaikainen hakukohde, varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto-ohjelma, Turun kampukselle. Kumpanakin vuonna on tarkoitus ottaa koulutukseen 20 uutta opiskelijaa.

OKM:n tiedotteen mukaan nyt myönnetty rahoitus kohdennetaan aloille ja alueille, joilla on vakava pula osaavasta työvoimasta. Yhteensä OKM myönsi korkeakouluille 41 miljoonan euron lisärahoituksen, joista seitsemän yliopiston osuus on 16 222 500 euroa.

Luotu 01.03.2024 | Muokattu 01.03.2024