Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan neuvottelukunta lähtee taistoon osaamistason laskua vastaan

03.02.2023

Millä keinoin suomalaisten osaamistaso saadaan jälleen noususuuntaiseksi? Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan uusi neuvottelukunta otti tämän kysymyksen päätavoitteekseen kolmivuotisella kaudellaan. Kevätkaudella vastausta lähdetään etsimään kevätkaudella toteuttamalla vaalipaneeli sekä kaikille avoin keskustelutilaisuus.

– Neuvottelukunnan toimintakaudella on kaksi päätavoitetta: tiedekunnan työelämäyhteistyön lisääminen sekä tiedekunnan roolin vahvistaminen yhteiskunnallisena verkostovaikuttajana. Nämä päätavoitteet näkyvät neuvottelukunnan uudistuneessa kokoonpanossa. Tuore neuvottelukunta vahvistaa tiedekunnan kansallisia ja alueellisia työelämäyhteyksiä, tiedekuntapäällikkö Anu Warinowski kertoo.

Eeva-Johanna Elorannan kasvokuva.
Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii Turun ammattikorkeakoulun rehtori-toimitusjohtaja Vesa Taatila (pääkuvassa) ja varapuheenjohtajana kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta (sd) (kuva yllä).

Jäseniksi tiedekunta on kutsunut Turun yliopiston kauppakorkeakoulun työelämäprofessorin, Kaiku Helsinki & Cocommsin hallituksen puheenjohtajan Pauli Aalto-Setälän, Turun kaupungin tutkimusjohtajan Timo Aron, Opetusalan Ammattijärjestön erityisasiantuntijan Päivi Lyhykäisen, MPS:n kehitysjohtajan Iiro Pohjanoksan, Kansallinen koulutuksen arviointikeskuksen yksikön johtajan Hannele Seppälän, Rauman kaupungin sivistystoimialan toimialajohtajan Soile Stranderin, Kvs-säätiön toimitusjohtajan Lauri Tuomen sekä Jyväskylän yliopiston koulutuksen emeritusprofessorin Jouni Välijärven.

Kasvatustieteiden tiedekunnan neuvottelukunta toimii tiedekunnan ja sen keskeisten paikallisten sekä kansallisten sidosryhmien yhteistyöfoorumina. Se kehittää tiedekunnan yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen liittyvää toimintaa yhteistyössä alumnitoimikunnan kanssa. Neuvottelukunta pohtii muun muassa tiedekunnan suhdetta kestävään tulevaisuuteen, yhteiskunnan muutoksiin ja työelämän haasteisiin sekä koulutusten antamia työelämävalmiuksia.

Luotu 03.02.2023 | Muokattu 03.02.2023