Turun yliopistoon 2,3 miljoonaa infrastruktuurien kehittämiseen

22.12.2015

Professorit Heikki Ervasti ja Juhani Knuuti saivat suurimmat Turun yliopistoon myönnetyt infrastruktuurirahoitukset. Ervastin saama apuraha ohjautuu 30 maan kattavan vertailevaan kyselytutkimuksen tekemiseen, Knuutin saama rahoitus molekyylikuvantamisen tutkimusinfrastruktuurin kehittämiseen.

MIRRI-hanke on tuonut PET-keskukseen uuden hiukkaskiihdyttimen, syklotronin. Nyt saatu rahoitus ohjataan radiokemiaan. Se lähes viimeistelee 4,4 miljoonan euron kehityshankkeen.

​Suomen Akatemia myönsi suomalaisille yliopistoille ja tutkimuslaitoksille 13,6 miljoonaa euroa tutkimusinfrastruktuurien rahoitukseen. Turun yliopistoon siitä ohjautui suoraan 2,3 miljoonaa euroa. Vaikutusta täydentävät yhteishankkeiden saama rahoitus.

Sosiaalipolitiikan professorin Heikki Ervastin johtaman hankkeen European Social Survey eli ESS sai lähes 900 000 euron apurahan. ESS on tieteellisistä lähtökohdista toteutettava vertaileva kyselytutkimus, jossa kartoitetaan ja selitetään eurooppalaisten yhteiskuntien muuttuvien instituutioiden ja kansalaisten asenteiden, uskomusten ja käyttäytymisen välisiä suhteita.

Ensi vuonna toteutetaan ESS:n kahdeksas kierros, jonka teemoina ovat kansalaisten ilmastomuutosta ja energiaa sekä sen saatavuutta koskevat asenteet ja hyvinvointipolitiikkaa koskevat asenteet. Tutkimusaineistoa voivat hyödyntää kaikki yhteiskuntatieteellisen sekä muiden alojen tutkijat eri puolilla maailmaa.

PET-keskuksen johtajan, professori Juhani Knuutin saama rahoitus kohdistuu vuonna 2014 käynnistyneeseen MIRRI-hankkeeseen, jossa päivitetään ja laajennetaan GMP-tason merkkiainetuotantoa Turun PET-keskuksessa.

Suomen Akatemian tutkimusinfrastruktuurihankerahoitukseen jätettiin 121 hakemusta, niistä 39 sai rahoituksen. Infrastruktuurirahoitusta myönnetään vuosittain parhaille kansallisille sekä suomalaisten hyödyntämille kansainvälisille infrastruktuureille.

Turun yliopistoon myönnetyt infrastruktuurirahoitukset

Valtiojäsenyysinfrastruktuurit TIK
Heikki Ervasti: European Social Survey (Suomen osuus) 804 037
Heli Salminen-Mankonen: Kansallisen biopankki-infrastruktuurin koordinaatiohakemus 152 822 euroa