Tutkija valokeilassa: Jani Hannonen

02.05.2023

Oikeustieteellisen tiedekunnan Tutkija valokeilassa -uutissarjassa esittelyvuorossa on väitöskirjatutkija Jani Hannonen.

Tehtävä tiedekunnassa: Väitöskirjatutkija
Suoritetut tutkinnot: Oikeustieteen maisteri (Turun yliopisto)
Kiinnostuksen kohteet: Kiinnostuksenkohteeni on rikosoikeus. Minua kiinnostaa erityisesti rikoksen uhrien ja haavoittuvaisten ihmisryhmien asema rikosprosessissa.

Kuvaile urapolkuasi. Miten olet päätynyt nykyiseen tehtävääsi?

Turun yliopisto on minulle läheinen paikka jo vuodesta 2015, kun aloitin perustutkinto-opiskelijana oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Opintojen aikana kiinnostuin kovasti rikosoikeudesta. Opiskeluaikana tein harjoitteluita rikosoikeuden parissa poliisilla, syyttäjällä, oikeusministeriöllä ja Euroopan kriminaalipolitiikan instituutissa (HEUNI). Kipinä oikeustieteeseen leimahti toden teolla graduvaiheessa ja päätinkin tehdä väitöskirjan jossain vaiheessa työuraa esimerkiksi sen keskivaiheilla. Loistavat graduohjaajani kuitenkin kannustivat jatko-opintoihin heti valmistumisen jälkeen, enkä ole päätöstä hetkeäkään katunut.

Aloitin tohtoriopinnot oikeustieteellisessä tiedekunnassa tammikuussa 2022 melkein heti maisteriksi valmistumisen jälkeen. Työskentelin tällöin yhdenvertaisuusvaltuutetulla väitöskirja-aihettani koskevassa tutkimushankkeessa ja väitöskirjatutkijan pesti alkoi varsinaisesti heinäkuussa 2022 kyseisen tutkimushankkeen päätyttyä.

Millaisten projektien (tai projektin) parissa työskentelet parhaillaan?

Työskentelen tiedekunnassa väitöskirjatutkijana, jolloin pääasiallinen työtehtäväni on tutkimustyö ihmiskaupan parissa. Kirjoitan artikkeliväitöskirjaa ihmiskaupan uhrien rankaisemattomuusperiaatteesta. Rankaisemattomuusperiaatteen mukaan ihmiskaupan uhreja ei tule rangaista rikoksista, jotka heidät on pakotettu tekemään osana hyväksikäyttöä.

Tutkimustyön lisäksi paiskin hommia myös rikosoikeuden ja prosessioikeuden oppiaineessa. Nämä opetustehtävät koostuvat näin työsuhteen alussa gradujen tarkastamisesta sekä tenttikysymysten laatimisesta ja tarkastamisesta.

Ovatko kiinnostuksen kohteesi muuttuneet opiskelujesi jälkeen?

Maisteriopiskelujeni päättymisestä on vasta vajaa pari vuotta aikaa ja tutkin jo gradussani rankaisemattomuusperiaatetta. Kyllästyminen ei ainakaan vielä ole iskenyt, vaikka teenkin väitöskirjaa samastaa aiheesta. Kiinnostuksenkohteeni eivät siis ole ainakaan radikaalisti muuttuneet opiskelujen jälkeen. Tosin nykyään tunnen enemmän vetoa kriminologiseen tutkimukseen. Esimerkiksi sulkuviittauksien käyttäminen tekstissä ei enää tunnu lainkaan niin kauhealta kuin graduvaiheessa, jolloin vannoin yksinomaan alaviitteiden nimeen.

Jos et olisi tutkija, missä ammatissa olisit?

Maisteripintojen aikana vannoin ryhtyväni syyttäjäksi. Uskoisin, että tekisin töitä konkreettisten rikosjuttujen parissa, jos tutkimuskärpänen ei olisi päässyt puraisemaan. Käytännön tuomioistuinelämä on tosin vieläkin ihan pätevä uravaihtoehto.

Mistä innostut?

Tutkimustyössä minua viehättää eniten akateeminen vapaus, projektiluontoinen työ ja inspiroiva yhteisö. Kiinnostava tutkimusaihe ajaa eteenpäin, koska koen työlläni olevan merkitystä.

Luotu 02.05.2023 | Muokattu 03.05.2023