Tutkija valokeilassa: Mervi Leppäkorpi

05.04.2023

Oikeustieteellisen tiedekunnan Tutkija valokeilassa -uutissarjassa esittelyvuorossa on tutkijatohtori Mervi Leppäkorpi.

Tehtävä tiedekunnassa: Tutkijatohtori Mobile Futures -hankkeessa
Suoritetut tutkinnot: Diplom-Soziologin (M. Soc. Sc.), yhteiskuntatieteiden tohtori
Kiinnostuksen kohteet: tutkimukseni keskiössä ovat siirtolaisuus, siirtolaisuuden hallinta ja arkisten rajojen analyysi. Metodologiset kysymykset ovat lähellä sydäntäni.

Kuvaile urapolkuasi. Miten olet päätynyt nykyiseen tehtävääsi?

Opiskelin Saksassa sosiologian maisteria vastaavan tutkinnon ja työskentelin aluksi kansalaisjärjestöissä. Päädyin tutkijaksi kirjoitettuani tietokirjan Suomessa ilman oleskelulupaa elävistä ihmisistä. Minulla oli kirjan jälkeen enemmän kysymyksiä kuin vastauksia ja niistä kysymyksistä syntyi väitöskirja.

Osana väitöskirjaani käsittelen sitä, millaisia kansalaisuuden tekoja tehdään osana lainsäädäntöprosessia. Tätä kautta olin kerännyt sellaista osaamista, jota Mobile Futures -hankkeessa etsittiin. Oikeustieteellinen tiedekunta ei ollut itselleni ilmeisin akateeminen koti, mutta Turussa tehdään paljon kiinnostavaa tutkimusta ulkomaalaislain suhteesta ihmisten kokemusmaailmaan.

Millaisen projektien parissa työskentelet parhaillaan?

Analysoin hallituksen esityksiä ulkomaalaislaiksi yli 30 vuoden aikajaksolta ja etsin aineistosta erilaisia luottamuksen ja epäluottamuksen ilmauksia. Tarkastelen esimerkiksi vetotekijäpuhetta ja väärinkäyttöepäilyjä.

Henkilö istuu kahvilapöydän ääressä kahvikupin kanssa

Mervi Leppäkorven salainen intohimo on opettaminen. Kuva: Minna Nerg / Turun yliopisto.

Ovatko kiinnostuksen kohteesi muuttuneet opiskelujesi jälkeen?

Maisterivaiheessa olin erityisen kiinnostunut Latinalaisen Amerikan tutkimuksesta ja tein graduni liittyen vaihtosuhteiden kehittymiseen bolivialaisessa kylässä. Kiinnostukseni on aina ollut laaja-alaista. Valintani keskittyä tutkijana juuri siirtolaisuuteen on ollut ehkä hieman sattuman kauppaa.

Jos et olisi tutkija, missä ammatissa olisit?

Opettaminen on salainen intohimoni. Jos en olisi opettava tutkija, voisin olla ihan vain opettava opettaja.

Mistä innostut?

Olen helposti uusille asioille syttyvää tyyppiä.

Luotu 05.04.2023 | Muokattu 05.04.2023