Tutkija valokeilassa: Saara Ylisaukko-Oja

15.06.2023

Oikeustieteellisen tiedekunnan Tutkija valokeilassa -uutissarjassa esittelyvuorossa on projektitutkija Saara Ylisaukko-Oja.

Tehtävä tiedekunnassa: Projektitutkija EduRESCUE-projektissa
Suoritetut tutkinnot: Oikeustieteen maisteri (2013 Lapin yliopisto)
Kiinnostuksen kohteet: Lapsioikeus ja erityisesti kysymykset liittyen lapsen oikeuksiin huoltoriita kontekstissa eli oikeuteen tavata toista vanhempaa, huoltoon, asumiseen sekä elatukseen.

Kuvaile urapolkuasi. Miten olet päätynyt nykyiseen tehtävääsi?

Valmistuin Lapin yliopistosta vuonna 2013 ja pidin gradun tekemisestä niin paljon, että haaveilin heti väitöskirjan tekemisestä. En kuitenkaan keksinyt aihetta, josta olisin halunnut lähteä kirjoittamaan väitöskirjaa. Haave ei kuitenkaan unohtunut, ja kun olin ollut työelämässä joitain vuosia, löysin mielenkiintoisen aiheen käytännön töiden parista hoitaessani huoltoriitoja oikeudenkäyntiavustajana. Aiheeni liittyi lapsen tapaamisoikeuteen ja tarkemmin siihen, millä perusteilla tuomioistuin voi rajoittaa lapsen oikeutta tavata vanhempaansa vain valvotusti tai tuetusti. Sain jatko-opintopaikan vuonna 2018 Lapin yliopistosta ja aloitin väitöskirjan teon töiden ohella. Olin opintovapaalla kymmenen kuukautta vuosien 2019-2020 aikana tehden pelkästään väitöstutkimustani.

Syksyllä 2021 ohjaajani Tuulikki Mikkola tiedusteli minulta kiinnostustani projektitutkijan tehtävään ja lyhyen mietinnän jälkeen tartuin tähän haasteeseen. Aloitin EduRESCUE-projektissa 2022 vuoden alussa. Välissä olin äitiysvapaalla, mutta nyt olen toukokuussa palannut taas uusin innoin ja ideoin takaisin. Väitöskirjanikin on tässä matkan varrella edennyt ja nyt minulla on kova tahtotila saattaa kyseinen projekti mahdollisimman pian maaliin.

Millaisten projektien (tai projektin) parissa työskentelet parhaillaan?

Tällä hetkellä työskentelen EduRESCUE – resilientti koulu ja koulutus -hankkeessa projektitutkijana. Projektissa oma tarkastelukulmani on lapsen oikeuksista käsin ja keväällä julkaistiin projektiin kuuluva artikkelini ”Lapsen oikeus turvalliseen oppimisympäristöön ja oikeuden turvaaminen etäopetuksessa.”

Toisena projektina on jo aiemmin mainitsemani väitöskirja, jonka aiheena on ”Valvottujen ja tuettujen tapaamisten määräämisen perusteet lapsen oikeuksien näkökulmasta”.

Ovatko kiinnostuksen kohteesi muuttuneet opiskelujesi jälkeen?

Kiinnostuksen kohteeni ovat osittain muuttuneet ja laajentuneet, vaikka ydinkiinnostuksen kohde on pitkälti sama. Opiskelujen aikana rikosoikeus oli pitkään ensimmäisellä sijalla mielenkiinnon kohteissani. Loppuvaiheessa se vaihtui perheoikeuteen erityisesti sen takia, että työskentelin asianajotoimistossa, jossa pääsin tutustumaan käytännönläheisemmin perheoikeudellisiin kysymyksiin. Sitä kautta kiinnostuin myös huoltoriidoista, joihin liittyen tein graduni. Edelleen tykkään huoltoriitoihin liittyvistä oikeuskysymyksistä, mutta mielenkiintoni on laajentunut koskemaan lapsen asemaa yli oikeudenalarajojen. Etenkin projektin kautta olen tutustunut opetustoimen maailmaan tarkemmin ja löytänyt sieltä uusia innostavia tutkimusaiheita.

Tutkija valokeilassa kesäisessä maisemassa

Saara Ylisaukko-Ojan mielestä työssä innostavinta on oivalluksen ilo ja se, kun palaset loksahtavat paikoilleen.

Jos et olisi tutkija, missä ammatissa olisit?

Tähän kysymykseen on helppo vastata, koska olen toiminut valmistumisesta lähtien psykologi- ja lakiasiaintoimistossa juristina, ja tutkimustyöhön osallistuminen on ollut mahdollista, koska olen saanut vapaata kyseisestä työtehtävästä. Mutta jos varman vastauksen sijaan miettisin asiaa laajemmin, voisin nähdä itseni esimerkiksi opetus- ja koulutustehtävissä.

Mistä innostut?

Työssäni innostavinta on ahaa-elämykset eli kun ajatuksissa ”palaset loksahtavat kohdilleen” tai saa vihdoin jäsenneltyä ajatuksensa muidenkin ymmärrettävään muotoon. Oivalluksen ilo on parhaimmillaan huumaavaa ja saatan hyppiä ja pomppia ilosta, kun ratkaisen esimerkiksi tutkimukseeni liittyvän ongelman. Innostun myös opettamisesta ja erityisesti sen pohtimisesta, miten tieteellinen tieto saavuttaa käytännön toimijat työssään.

Vapaa-ajalla innostun urheilusta ja erityisesti kestävyysurheilusta. Minut löytää kesäkaudella usein juoksu- tai suunnistuskisoista haastamassa itseäni. Talvisin rakastan hiihtää erityisesti Lapin tuntureilla. Innostun kovasti myös matkustamisesta ja erilaisista uusista seikkailuista.

Luotu 15.06.2023 | Muokattu 15.06.2023