Uusi verkkoa hyödyntävä cLovid-oppimisympäristö läpäisi teknisen testin

27.10.2022

Kehitteillä oleva, verkko hyödyntävä uusi cLovid-oppimisympäristö on läpäissyt teknisen testin. Testissä 25 henkilöä eri puolilta Eurooppaa testasi oppimisympäristön toimivuutta ja kantokykyä. Ohjelma läpäisi testin.

Uuden oppimisympäristön avulla voidaan arvioida osallistujien kykyä tulkita mikroskooppisia kudosnäytteitä siten, että osallistujat tarkastelevat näytteitä omilta näyttöpäätteiltään yhtä aikaa ja muun muassa annotoivat eli merkitsivät kuvamateriaaliin havaintojaan osoittavia nuolia. Opetuksen aikana moderaattori saa talteen kaiken informaation, ja osallistujien vastauksia voidaan myöhemmässä vaiheessa tarkastella yhdessä erilaisten synteesien muodossa, mikä on lääketieteen koulutuksen kannalta mullistavaa.

Testauksessa mukana olleet patologian opettajat olivat sitä mieltä, että cLovidin kuvan laatu ja kuvankäsittelyn nopeus olivat hyvää tasoa. Seuraava askel projektissa on toteuttaa pari käytännön kokeilua, jossa uutta oppimisympäristöä käytetään osana lääketieteen opintoja.

cLovid-hankkeessa Turun yliopisto, Münsterin yliopisto ja University Medical Center Utrecht kehittävät EU:n tuella uusia ratkaisuja kuvamateriaalia hyödyntävään verkko-opetukseen.

Vuonna 2021 käynnistynyt ja vuoteen 2023 jatkuva cLovid-projekti on saanut EU:n Erasmus+ strategic partnership -rahoituksen.

Lue myös: Uusista teknisistä ratkaisuista apua kuvamateriaalia hyödyntävään verkko-opetukseen

Luotu 27.10.2022 | Muokattu 27.10.2022