Asiasana: oppimisen ja opetuksen tutkimuskeskus (CERLI)

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Kuukauden tutkija

Oppimisen ja opetuksen tutkimuskeskus CERLI  ja Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE julkaisevat vuorotellen Kuukauden tutkija -artikkelin, joka nostaa keskuksen tutkijan ja hänen työnsä valokeilaan.

Siirtymävaihe kotihoidosta varhaiskasvatukseen haastaa lapsen ja vanhemman

23.08.2023

Lapsen ensimmäiseen siirtymään kotihoidosta varhaiskasvatukseen tulee kiinnittää huomiota paitsi lapsen myös vanhemman näkökulmasta, osoittavat kaksi Turun yliopistossa tehtyä tutkimusta. FinnBrain-tutkimus osoitti, että pienten lasten sosiaaliset taidot olivat samalla tasolla olivatpa he kotihoidossa tai varhaiskasvatuksessa. Sote-akatemiassa tehty tutkimus osoitti, että siirtymävaihe herättää vanhemmissa pohdintaa, tunteita ja eläytymistä lapsen tuleviin kokemuksiin.

Koulussa melu voi nousta häiritseväksi – ratkaisuna hyvä akustinen suunnittelu

05.06.2023

Edes määräysten mukainen koululuokan akustiikka ei estä luokan toiminnasta syntyvän melun merkittävää haitallisuutta, osoittaa Turun ammattikorkeakoulun ja Turun yliopiston tuore tutkimus. Tutkimuksessa vertailtiin melun syntyä ja sen häiritsevyyttä kahdessa akustisesti erilaisessa luokassa. Tutkimuksen testiluokat osoittivat, että kokonaiskustannuksiltaan vähäiset panostukset akustiikkaan parantavat merkittävästi tilannetta.

Tyttökirjallisuus kasvattaa lukijoitaan antamalla käyttäytymismalleja (Väitös: KM Sara Kokkonen, 19.5.2023, kasvatustiede)

19.05.2023

Tyttökirjallisuus kasvattaa lukijoitaan monin tavoin, osoittaa kasvatustieteiden maisteri Sara Kokkonen Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa. Kirjallisuudessa on tuotu esille muun muassa suoria ja epäsuoria koulukiusaamisen muotoja, joiden ratkaisemiseen tarjottiin kasvatuksellisina sisältöinä oikeanlaisia roolimalleja ja käyttäytymistapoja lukijoille.

Koskettava koulu -teos tarkastelee fyysistä koskettamista koulussa

21.03.2023

Saako koulussa koskettaa? Miten kosketus näkyy opettajan työssä? Mihin piirtyvät miellyttävän tai epämukavan koskettamisen rajat? Muun muassa näihin kysymyksiin vastaa peruskoulun kosketuskulttuuria avaava uutuusteos Koskettava koulu. Kirjan ovat toimittaneet Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan yliopistonlehtori Pilvi Heinonen sekä Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Liisa Tainio ja yliopistonlehtori Ulla Karvonen.

Suomea opettelevien koulunkäynnin tukemisen tulee tapahtua yhteistyössä ja koulutusjärjestelmän eri tasoilla (Väitös: FM Elisa Repo, 24.2.2023, kasvatustiede)

Opettajien taidot tukea kielellistä moninaisuutta eivät aina ole peruskoulun opetussuunnitelmien edellyttämällä tasolla. Suunnitelmat ovat jo usean vuoden ajan edellyttäneet jokaiselta opettajalta kieli- ja kulttuuritietoista pedagogiikkaa, mutta asiaa kasvatustieteen alan väitöstyössään tutkinut Elisa Repo havaitsi eroja opettajien asenteissa ja käytänteissä.