Video: Millainen puutiaiskesä on luvassa?

15.05.2019

Tulevasta puutiaiskesästä odotetaan edellisvuosien kaltaista. Tutkijatohtori Jani Sormunen Turun yliopiston biodiversiteettiyksiköstä käsittelee videolla tulevaa puutiaiskesää.

Puutiaisten määrän on odotettavissa pysyvän tulevana kesänä edellisvuosien kaltaisena ja etenkin Etelä-Suomessa puutiaisia voi olla paikottain hyvin runsaasti.

Tämän vuoksi on tärkeää, että ihmiset muistavat ulkoilun jälkeen tehdä puutiaissyynejä, sillä puutiaisen nopea poistaminen iholta on tehokkain tapa ehkäistä borrelioositartuntoja, Sormunen kertoo videolla.

Sormunen kuuluu yliopiston puutiaistutkimuksen ryhmään, joka on koonnut useiden vuosien aikana valtakunnallista puutiaisaineistoa. Tutkimus on tuottanut uutta tietoa puutiaisten levinneisyyydestä ja niiden kantamista taudeista.

Mikko Järvi

Luotu 15.05.2019 | Muokattu 15.05.2019