Video: Mitä lastensuojelun kehittämisessä pitäisi huomioida?

17.01.2020

Lastensuojelun työelämäprofessori Oona Ylönen kertoo videolla, mihin lastensuojelun kehittämisessä tulisi kiinnittää huomiota.

Lastensuojelun sosiaalityö edellyttää laajaa tietopohjaa ja osaamista. Lapsen asioista vastaavien sosiaalityöntekijöiden tiheä vaihtuvuus voi kuitenkin vaarantaa muun muassa tämän tietopohjan ylläpitämisen ja vahvistamisen.

Ylösen mukaan olisi tärkeää turvata sosiaalityöntekijöiden mahdollisuus jatkuvaan oppimiseen tasokkaan peruskoulutuksen lisäksi.

– Myös sosiaalityössä pitäisi päästä tilanteeseen, jossa erilaisia tilanteita voi harjoitella, niistä saa hyvää palautetta ja voi harjoitella uudelleen, Ylönen toteaa videolla.

Turun yliopistoon perustettiin syksyllä 2019 kolmen säätiön avustuksella kolmevuotinen lastensuojelun työelämäprofessuuri. Työelämäprofessori Ylösen työparina lastensuojelun kehittämisessä toimii erikoistutkija Outi Linnossuo.

Lastensuojelun tietopohjan vahvistamiseen tähdätään osallistumalla lastensuojelua koskevan opetuksen kehittämiseen, tutkimustiedon käytettävyyden lisäämiseen sekä jatkuvan oppimisen ja työssä oppimisen edistämiseen.

Luotu 17.01.2020 | Muokattu 17.01.2020