Vihreää ja digitaalista siirtymää edistäville tutkimushankkeille Suomen Akatemian rahoitusta

16.12.2021

Suomen Akatemia on valinnut rahoitettavaksi 17 konsortiota vihreän ja digitaalisen siirtymän avainalat 2021 -rahoitushaussa. Valituille hankkeille myönnetty rahoitus on yhteensä 25 miljoonaa euroa.

Nyt valitut hankkeet edistävät ratkaisuja hiilineutraalisuuteen ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen sekä niihin liittyviä digitaalisia teknologioita. Hankkeiden tutkimusaiheet liittyvät muun muassa kiertotalouden materiaalitutkimukseen, metsänhoitoon, tekoälyyn ja ympäristötieteisiin.

Turun yliopistosta rahoituksen saivat professori Petteri Alhon johtama konsortiohanke ”Vihreä ja digitaalinen siirtymä valuma-aluetasoisessa vesivarojen hallinnassa”. Turun yliopiston osuus rahoituksesta on 375 000 euroa. Professori Pekka Peljon johtaman konsortion aihe on ”Tekoälyavusteinen virtausakkumateriaalien kehitys”. Peljolle myönnettiin rahoitusta 404 000 euroa.

Rahoitusta sai lisäksi apulaisprofessori Tomi Westerlund (konsortio: Kestäviä ja autonomisia hiilineutraaleja ilmailun ekosysteemejä ja energiaratkaisuja tulevaisuuden metropoleille, AeroPolis) 470 350 euroa.

Luotu 16.12.2021 | Muokattu 16.12.2021