Vuoden kliinisen silmän, Oppimateriaalin tuottajan ja Vuoden erikoishammaslääkärin palkinnot jaettiin Turun Lääketiedepäivillä

01.11.2016

Kliinisen hematologian erikoislääkäri Marko Vesanen on saanut Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan vuoden 2016 Kliinisen silmän. Oppimateriaalin tuottajapalkinto myönnettiin Sudenpentujen anestesia -käsikirjan toimituskunnalle. Vuoden erikoishammaslääkärikouluttajaksi nimettiin dosentti, erikoishammaslääkäri Juhani Laine.

LL Aleksei Kamosan (vas.), EL Monna Myllykangas, LL Marko Sainio, LL Juha Hankala ja EL Katrin Sisa palkittiin. Kuvasta puuttuvat professori Riku Aantaa ja LT, EL Jaakko Långsjö.

Vuodesta 1997 lähtien vuosittain jaettu Kliininen silmä myönnetään tunnustuksena erityisen onnistuneesta diagnostisesta, hoidollisesta tai hallinnollisesta toiminnasta tai nokkelasta keksinnöstä.

Turun yliopistollisessa keskussairaalassa akuuttisisätautiosaston erikoislääkärinä ja hyytymishäiriöistä vastaavana lääkärinä toimiva Marko Vesanen sai palkinnon tunnustuksena menestyksekkäästä työstä sisätautien ja hematologian alalla. Osana työtään Vesanen opettaa kliinisiä taitoja ja luennoi Tyksin erikoistuville
lääkäreille ja Turun yliopiston lääketieteen kandidaateille. Valtakunnallisesti hän kouluttaa säännöllisesti eri lääkäriryhmiä hyytymishäiriöihin liittyen. Päivittäisessä työskentelyssään Vesasen on osoittautunut taitavaksi kliinikoksi sekä sisätautien että hyytymishäiriöiden ja hematologian alalla.

Vuoden 2016 oppimateriaalin tuottajapalkinto myönnettiin Sudenpentujen anestesiologia -käsikirjan toimituskunnalle: professori Riku Aantaa, LT, EL Jaakko Långsjö, EL Katrin Sisa, EL Monna Myllykangas, LL Juha Hankala, LL Aleksei Kamosan ja LL Marko Sainio.´

Käsikirja on lähes 200-sivuinen, lääkärintakin taskuun helposti solahtava opas, joka sisältää kompaktissa muodossa ohjeistukset kaikkiin anestesiaan ja hätätilapotilaan hoitoon sekä hätätilanteiden hallintaan liittyvät tärkeät ohjeistukset. Käsikirjalla on suoraan potilasturvallisuutta lisäävää vaikutusta, kun kriittiset hätätilatiedot ovat välittömästi käsillä ilman tietokoneen avaamiseen ja hakemistojen etsimiseen mahdollisesti kuluvaa aikaa.

Oppimateriaalin tuottajapalkintoa jaetaan tunnustuksena oppimateriaalin tuottajalle tai tuottajille erityisen ansiokkaasta työstä tiedekunnassa käytettävän oppimateriaalin kehittämisestä.

Suu- ja leukasairauksien klinikalla ylihammaslääkärinä toimiva dosentti, erikoishammaslääkäri Juhani Laine palkittiin Vuoden erikoishammaslääkärikouluttajana. Perusteluina tunnustukselle ovat hänen pitkä sekä kliininen että tieteellinen uransa ja rautainen ammattitaitonsa.

Laineella on opetuksellinen ote, kun yhdessä erikoistuvien lääkärien kanssa pohditaan ratkaisuja potilaiden ongelmiin. Laine järjestää opetustilanteita joustavasti ja on aina saatavilla konsultaatiota varten, vaikkei olisi edes hänen konsultaatiovuoronsa.
Vuoden erikoislääkärikouluttaja tai erikoishammaslääkärikouluttaja -palkinto jaetaan ansioituneelle erikoislääkärikouluttajalle tai erikoishammaslääkärikouluttajalle.

Tunnustukset jaettiin 1.11. Turun Lääketiedepäivien avajaistilaisuudessa.

Ylemmässä kuvassa on kliinisen hematologian erikoislääkäri Marko Vesanen ja alemmassa dosentti, kliinisen hammashoidon erikoishammaslääkäri Juhani Laine.

Teksti ja kuvat: Tilda Junko

Luotu 01.11.2016 | Muokattu 16.09.2020