WeSeaChallenge kutsuu opiskelijat parantamaan Itämeren tilaa satelliittidatan avulla

23.09.2019

Itämeren ja sen ranta-alueiden heikon tilan parantamiseen etsitään apua nyt myös avaruudesta. Kaikille avoin ja koko syksyn kestävä WeSeaChallenge-ideakilpailu hakee innovatiivisia ratkaisuja, joissa satelliittidataa hyödyntäen kyettäisiin parantamaan tietoisuutta merialueen tilasta ja tukemaan toimia sen parantamiseksi.

Itämeren ympäristön parantamisen eteen työskennellään kaikissa Itämeren valtioissa. Moni asia onkin muuttunut parempaan suuntaan. Tehokkaiden toimenpiteiden taustalla on aina tieto ympäristön tilasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.

Turun yliopisto on mukana järjestämässä Turku Science Park Oy:n ja Ilmatieteen laitoksen kanssa WeSeaChallenge-ideakilpailua. Ideoissa halutaan hyödynnettävän yhtenä tietolähteenä satelliittidataa.

– Avoimilla paikkatietoaineistoilla kuten Euroopan Unionin Sentinel-satelliittidatalla voidaan keksiä uusia ajantasaiseen tietoon perustuvia Itämeren suojeluratkaisuja. Olisipa hienoa, jos tämän lisäksi kisaan osallistujat päätyisivät asiantuntijatyöhön, jolla on vaikutuksia pitkälle tulevaisuuteen, sanoo digitaalisen paikkatietotutkimuksen apulaisprofessori Niina Käyhkö Turun yliopistosta.

WeSeaChallengessa haetaan ratkaisuja kestävään kalankasvatukseen, kestävään kaupunkisuunnitteluun ja suojelutoimenpiteiden parempaan koordinointiin. Ratkaistavia haasteita ovat kilpailuun antaneet Nordic Trout Ab, Suomen Kalankasvattajaliitto ry, Uudenkaupungin kaupunki sekä Itämerihaaste. Lisäksi Sofokus Oy tarjoaa ideakilpailuun osallistuville teknistä asiantuntemustaan.

– BalticSatApps-projekti mahdollistaa WeSeaChallenge-osallistujille sukeltamisen ohjelmistobisneksen syvään päähän kokemustaustasta riippumatta! Tiimi voi valikoiden hyödyntää sekä ohjelmistokehitys- että kaukokartoitusasiantuntijoita, asiakasedustajia teollisuudesta järjestöihin, resursseja käyttäjäkontaktoinnista tieteelliseen laskentaan asti sekä ennalta viitoitetun tien idean ketterästä koestamisesta aina yrityshautomoon vientiin asti, huomioi ohjelmistotuotannon erikoistutkija Johannes Holvitie Turun yliopistosta.

Kilpailu alkaa 1.10.2019 Kick-off-tapahtumalla ja päättyy 4.12.2019 tilaisuuteen, jossa kilpailijat esittelevät tuloksensa. Osallistujilla on kaksi kuukautta aikaa hioa ideaansa. Samalla järjestäjät ja haastekumppanit tarjoavat tukea idean kehittämiseen. Kilpailu on englanninkielinen.

WeSeaChallenge kuvitus logolla

Voittajille tarjolla hyvät palkinnot sekä mahdollisuus ideansa jatkokehittämiseen

Kilpailun kumppanit jakavat parhaille ideoille yhteensä 8 500 euroa palkintorahana. Lisäksi parhaita ideoita voidaan jalostaa kilpailun jälkeen tuotteeksi yhdessä Turku Science Park Oy:n kanssa.

Kilpailuun voi osallistua yksin tai tiiminä. Lopputulos voi olla konsepti tai käyttöliittymän tekninen prototyyppi, jossa hyödynnetään yhtenä osana satelliittidataa. Kilpailuun ilmoittautuminen on auki 6.10.2019 asti osoitteessa balticsatapps.eu/weseachallenge.

WeSeaChallenge-kilpailu järjestetään osana Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamaa BalticSatApps-projektia. Turku Science Park Oy vastaa kilpailun käytännön järjestelyistä.

Lisätietoja:
BalticSatApps-projektin koordinaattori Tuomas Ranti, tuomas.ranti@utu.fi, +358 41 504 7855

Luotu 23.09.2019 | Muokattu 23.09.2019