XLVIII Kielitieteen päivillä nautittiin monipuolisesta ohjelmasta ja tutkijakollegoiden tapaamisesta

27.05.2022

XLVIII Kielitieteen päivät pidettiin Turun yliopistossa 12.–14.5.2022. Monipuolinen yleiskonferenssi keräsi laajan osanottajakunnan Suomen eri yliopistoista. Erityisesti päivien kiinnostava ohjelma ja toimivat järjestelyt saivat osallistujilta kiitosta.

XLVIII Kielitieteen päivät järjestettiin 12.–14.5.2022 Turun yliopistossa. Valtakunnalliset päivät pidettiin nyt jo 48. kerran. Turussa konferenssi järjestettiin edellisen kerran kahdeksan vuotta sitten.

Kolmipäiväisen konferenssin laaja ohjelma sisälsi lähes sata esitelmää sekä useita työpajoja ja sektiota. Päivien neljä kutsuvieraspuhujaa olivat tutkijatohtori Antti Kamunen Oulun yliopistosta, yliopistonlehtori Peter Slomanson Tampereen yliopistosta, professori Camilla Wide Turun yliopistosta ja yliopistonlehtori Bodo Winter Birminghamin yliopistosta Isosta-Britanniasta.

Tutkijoia keskustelemassa XLVIII Kielitieteen päivien kahvitauolla

Kielitieteen päivien tauoilla keskustelu kävi vilkkaana. Tutkijakollegoiden kanssa ajatuksia vaihtamassa päivien järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Tommi Kurki (toinen vasemmalta).

Monipuolinen yleiskonferenssi

Päivien osallistujille tapahtuma tarjosi kaivatun mahdollisuuden tavata pitkästä aikaa kollegoita.

- Epämuodolliset tapaamiset ovat päivien parasta antia. Pandemia-aikana joihinkin kollegoihin on tutustunut sosiaalisessa mediassa, ja täällä on päässyt tapaamaan heistä monia ensimmäistä kertaa, kertoi Helka Riionheimo Itä-Suomen yliopistosta.

Riionheimo oli osallistunut Kielitieteen päiville jo kolmen vuosikymmenen ajan. Tällä kertaa hän oli käynyt kuuntelemassa muun muassa kieliteknologioita käsittelevää työryhmää ja lauluyhtye Kärhämän suomen kielen sanojen alkuperästä kertovia lauluja.

- Päivillä ei ole tylsää hetkeä, ja ohjelma on erittäin monipuolinen. Innostuneita tutkijoita on mukava kuulla, Riionheimo totesi.

Tutkijoita keskustelemassa XLVIII Kielitieteen päivien kahvitauolla

Helsingistä päiville saapunet Veera Hatakka, Henri Salokangas ja Krista Teeri-Niknammoghadam kiittelivät toimivia järjestelyjä ja konferenssin laajaa teemaa.

Helsingin yliopistosta päiville olivat saapuneet Veera Hatakka, Henri Salokangas ja Krista Teeri-Niknammoghadam. He antoivat kiitosta toimiville päiville.

- Ihmisiä on koko ajan saatavilla, jos tarvitsee kysyä jotain. Konferenssi on myös rehellisesti lähikonferenssi, totesi Salokangas.

Joukkio piti myös konferenssin yleiskielitieteellisyydestä ja laajasta skaalasta.

Henkilöitä keskustelemassa XLVII Kielitieteen päivien posterinäyttelyssä

Kukka-Maaria Wessman (keskellä) esitteli Turun yliopiston kielimaisemia käsittelevää tutkimusta perjantain posterisessiossa. Patricia Carvalho Ribeiro (vasemmalla) Helsingin yliopistosta piti inspiroivana mahdollisuutta keskustella tutkimuksesta kollegoiden kanssa.

Perjantaina päivien ohjelmassa oli posterisessio sekä Suomen kielitieteellisen yhdistyksen järjestämä paneelikeskustelu. Tutkijatohtori Aki-Juhani Kyröläinen Turun yliopistosta sekä yliopistonlehtori Milla Luodonpää-Manni, väitöskirjatutkija Maria Sarhemaa ja apulaisprofessori Kaius Sinnemäki Helsingin yliopistosta keskustelivat tutkijatohtori Silva Nurmion johdolla tutkijoiden liikkuvuudesta.

Paneelikeskustelu XLIVII Kielitieteen päivillä

Suomen kielitieteellisen yhdistyksen järjestämässä, Silva Nurmion (vasemmalla) juontamassa paneelikeskustelussa tutkijoiden liikkuvuudesta keskustelivat Aki-Juhani KyröläinenMilla Luodonpää-Manni, Maria Sarhemaa ja Kaius Sinnemäki.

Luodonpää-Manni kertoi, että tutkijavaihdossa paikalliset tutkijat tulivat tutummiksi ja yhteistyön kehittely oli ehdoton etu. Liikkuvuus erityisesti perheen kanssa on kuitenkin tutkijoille usein haasteellista.

Sinnemäki kommentoi, että lyhytkin liikkuvuusjakso voi kantaa hedelmää pitkään.

- Arviointipyyntöjä ja projekteja tulee edelleen. Jakson ei tarvitse olla pitkä ollakseen tehokas, huomioi Sinnemäki.

Kaivattu lähikonferenssi

Järjestelytoimikunnassa mukana ollut Minna Seppänen Turun yliopistosta kertoi huomanneensa, että lähikonferenssia oli selvästi kaivattu.

- Tapahtumasta muodostui isompi kuin olimme odottaneet ja rinnakkaisia työpajoja on monia. Ohjelmassa on poikkeuksellisen paljon kiinnostavia esitelmiä – kenties pandemia-aikana hyvin hautuneita, pohti Seppänen.

Seppänen huomasi konferenssista olleen jo käytännön hyötyäkin: tekeillä ollut kirjaprojekti nytkähti siellä askeleen eteenpäin.

> XLVIII Kielitieteen päivät

Lisätietoja: