Ympäristösota-tutkimushanke kutsuu aloitusseminaariin

17.10.2023

Mitä ympäristösodat ovat? Miten perinteinen sotilasetiikka soveltuu ympäristösotien kontekstiin? Miten luonnon- ja ympäristönsuojelu tulisi sisällyttää sodan etiikkaan? Muun muassa näitä kysymyksiä käsitellään Koneen Säätiön rahoittaman Just and Unjust Environmental Wars -tutkimushankkeen kaikille avoimessa aloitussymposiumissa torstaina 30.11.

Just and Unjust Environmental Wars (JUEW) on Koneen Säätiön rahoittama tiedettä ja taidetta yhdistävä ympäristösotien luonnetta ja moraalista oikeutusta tutkiva hanke. Se hyödyntää ympäristöetiikkaa ja sotilasetiikkaa sekä rauhan- ja konfliktintutkimuksen näkökulmia ympäristösotien luonteen, yhteiskunnallisten merkitysten ja eettisten reunaehtojen ymmärtämiseksi.

Hanketta johtaa dosentti, everstiluutnantti Juha Mäkinen Maanpuolustuskorkeakoulusta ja  nuorempana tutkijana toimii filosofian väitöskirjatutkija Laura Puumala Turun yliopistosta. Taiteen asiantuntemusta hankkeeseen tuovat taiteilija–tutkijat Raisa Foster ja Teemu Mäki.

Aloitussymposiumi järjestetään torstaina 30.11. kello 10.00–16.00 Helsingin keskustakirjasto Oodin Maijansalissa. Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Tapahtumassa esitellään tutkimushankkeen keskeiset teemat: Laura Puumala puhuu otsikolla Ympäristösotien luonne ja etiikka, Raisa Foster Ekokriisi ja taiteen tieto ja Teema Mäki Sodankäynti ja ekokatastrofit – miten sitä voi lähestyä taiteellisen tutkimuksen keinoin ja mitä hyötyä siitä on.

Sota ja ympäristö -paneelikeskusteluun johdattavat puheenvuoroillaan kenttärovasti Janne Aalto, yliopistotutkija Noora Kotilainen, yliopistolehtori Markku Oksanen sekä emeritusprofessori Veli-Matti Värri. Paneelikeskusteluun osallistuu nelikon lisäksi Laura Puumala, moderaattorina toimii Juha Mäkinen.

Tapahtuman aikana nähdään myös Raisa Fosterin Lupina-videoteos ja Teemu Mäen dokumenttielokuva RIVERBULLS (kirje Vladimir Putinille).

Luotu 17.10.2023 | Muokattu 17.10.2023