Älypuhelimen liikeanturi havaitsee sydänkohtauksen tai eteisvärinän (Väitös: M.Sc. Mojtaba Jafari Tadi, 14.12.2018, lääketieteellinen fysiikka ja tekniikka)

Erilaisia sydän- ja verisuonitauteja on nykyään mahdollista tunnistaa älypuhelimen avulla. Turun yliopistossa väittelevä Mojtaba Jafari Tadi tarkasteli tutkimuksessaan mittaustekniikkaa, joka  antaa tietoa sydämen toiminnasta.

Mojtaba Jafari Tadi tutki väitöskirjassaan uutta liikeantureihin perustuvaa sydämen mittaustekniikkaa, joka avulla päästään kiinni sydämen toimintaa kuvaaviin mekaanisiin ja hemodynaamisiin parametreihin.

– Jokaisella sydämenlyönnillä kehossamme kulkee monimutkaisia värähtelyjä, jotka syntyvät sydänlihaksesta. Nämä sydämen mikroliikkeet voidaan tallentaa erilaisilla laitteilla kehon eri paikoista, Jafari Tadi sanoo.

Sydämen värähtelysignaalien tallennusmenetelmät eivät ole uusia, vaan esimerkiksi seismokardiografia (SCG) ja ballistokardiografia (BCG) ovat olleet käytössä yli sadan vuoden ajan. Anturien ja signaalien käsittelyn kehittyminen on kuitenkin avannut uusia mahdollisuuksia sydämen ja verisuonien toiminnan seurannassa.

– Mikroelektromekaaninen kiihtyvyysanturi ja gyroskooppianturit voivat antaa kattavan kuvan sydämen värähtelystä. Erilaiset mobiililaitteet, kuten älypuhelimet, sisältävät tämän liikkeenmonitorointiteknologian, Jafari Tadi toteaa.

Näiden älypuhelimiin sisäänrakennettujen liikeantureiden avulla onkin mahdollista havaita erilaisia sydän- ja verisuonitauteja, kuten eteisvärinä tai sydäninfarkti.

– Useimmat ihmiset omistavat älypuhelimen, jossa on sisäänrakennettuna liikeanturit, jotka kykenevät havaitsemaan esimerkiksi eteisvärinän tai sydäninfarktin. Teknologia tarjoaa edullisen ja helpon tavan kyseisten ongelmien tunnistamiseen. Eteisvärinä ja sydäninfarktit ovat yleistyneet ja niillä voi olla vakavia seurauksia, ellei oireita tunnisteta ajoissa, Jafari Tadi huomauttaa.

Jafari Tadi totesi tutkimuksessaan, että liiketunnistimia voisi mahdollisesti hyödyntää myös sydämen PET-kuvantamisen yhteydessä. Neljäulotteisten sydämen PET-kuvien laatu parani merkittävästi, kun sydämen toiminnasta ja hengityksestä aiheutuvia liikkeitä kompensoitiin liiketuanturin avulla.

***

M.Sc. Mojtaba Jafari Tadi esittää väitöskirjansa Multidimensional Embedded MEMS Motion Detectors for Wearable Mechanocardiography and 4D Medical Imaging julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 14.12.2018 klo 12 (Turun yliopisto, Publicum, luentosali Pub 2, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Kouhyar Tavakolian (University of North Dakota, USA) ja kustoksena professori Mika Teräs (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

M.Sc. Mojtaba Jafari Tadi on syntynyt vuonna 1989 ja kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 2008. Jafari Tadi suoritti korkeakoulututkintonsa (M.Sc.) Åbo Akademissa vuonna 2014. Väitöksen alana on lääketieteellinen fysiikka ja tekniikka. Jafari Tadi työskentelee Turun yliopistossa projektitutkijana.

Väittelijän yhteystiedot: p 0409339252, mojjaf(a)utu.fi

Luotu 11.12.2018 | Muokattu 11.12.2018