Pelitutkimuksella olisi paljon annettavaa kuoleman lähestymiseen (Väitös: FM Tomi Suovuo, 22.6.2022, tietojenkäsittelytiede)

Nousussa oleva pelitutkimus tutkii kysymystä siitä, mitä pelit ovat. Digitaalisista sovelluksista esimerkiksi ns. todellisuusoppaista osa on selkeästi pelejä ja osa ei. Moni pelikehitystyökalu olisi kuitenkin tehokkaasti hyödynnettävissä minkä tahansa todellisuusoppaan käytettävyyden ja käyttökokemuksen kehittämiseen.

Yksi perustavanlaatuinen avoin kysymys pelitutkimuksessa kuuluu, mikä ylipäätään on peli ja mitä tarkoittaa, että jokin on peli? FM Tomi Suovuo perehtyi väitöstutkimuksessaan tähän kysymykseen ja teki kaksi keskeistä löytöä. Suovuo kokosi yhteen useita eri pelikokemusta kuvaavia teoreettisia malleja ja koosti niistä yhden yhtenäismallin, GEM-pelikokemusmallin. Toiseksi Suovuo toteaa pelisuunnittelun olevan 100% käyttäjäkokemuksen suunnittelua. Pelikehitystyökaluista olisi siis hyötyä minkä tahansa käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden suunnittelussa.

GEM-pelikokemusmalli auttaa sekä ymmärtämään, mistä pelikokemus muodostuu, että antamaan kriteerit sovellusten jaotteluun peleihin ja ei-peleihin. Väitöstutkimus esittelee yhdeksi pelien ja todellisuuden yhtymäkohdaksi todellisuusoppaat.

- Todellisuusoppaat ovat asioita, jotka kertovat käyttäjälleen heitä ympäröivästä todellisuudesta. Todellisuus voi olla hyvinkin realistinen, kuten autonavigaattoreissa ja matkaoppaissa, tai hyvin fiktiivinen, kuten Pokémon Go -pelissä tai Zombies, Run!  -kuntoilusovelluksessa. Peleiksi katsottavissa todellisuusoppaissa opastettava todellisuus on yleensä fiktiivinen ja ei-peleissä taas aito. Lisäksi peleissä kokemukseen haetaan pelaajalle optimaalista vaikeustasoa, kun taas ei-peleissä tavoitteena on tehdä ulkoa annetun tavoitteen saavuttamisesta mahdollisimman helppoa ja taattua, Suovuo kertoo.

Yksi vieraimmista aidoista todellisuuksista, joihin ihminen elämänsä aikana törmää, on kuoleman lähestyminen. Kuoleminen on kokemus, josta emme voi hankkia omakohtaista kokemusta hyödynnettäväksemme käyttäjäkokemuksen suunnittelemiseksi siihen ja sitä edeltävään todellisuuteen. Suovuo tutki väitöskirjassaan teologien ja filosofien kanssa kuoleman todellisuutta perehtyäkseen siihen, miten parhaiten voitaisiin opastaa tässä todellisuudessa eläviä ihmisiä, jotka nykyajassa etsivät opastusta digitaalisista palveluista ja etenkin internetistä.

- Tutkimukseni on perehdyttänyt minut käyttäjäkokemusten luomisen malleihin ja teoriaan sekä tuonut minut äärimmäisten inhimillisten todellisuuksien ja perimmäisten kysymysten äärelle, toteaa Suovuo.

***

FM Tomi Suovuo esittää väitöskirjansa ”Reality Guides for Life Before Death” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa 22.6.2022 klo 12.00 (Turun yliopisto, auditorio XXII, Agora, Vesilinnantie 3, Turku). Väitöstä voi seurata myös etänä.

Vastaväittäjänä toimii professori Markku Tukiainen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena dosentti Jouni Smed (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on tietojenkäsittelytiede.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: bgt@utu.fi

Luotu 15.06.2022 | Muokattu 20.06.2022