PET-kuvantaminen radioaktiivisella fluoridimerkkiaineella tarjoaa uuden diagnostisen työkalun munuaispotilaiden luustotaudin arvioimiseksi (Väitös: LL Louise Aaltonen, 22.4.2022, sisätautioppi)

Louise Aaltonen osoitti Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa, että PET-kuvantaminen toimii varsin luotettavasti munuaispotilaiden luustotaudin diagnostiikassa ja voisi tulevaisuudessa korvata kajoavana toimenpiteenä tehdyn luubiopsian. Munuaispotilaiden luustotauti jakautuu useampaan alaluokkaan, joiden hoito eroaa oleellisesti toisistaan. Uusi PET-menetelmä tarjoaa mahdollisuuden tunnistaa näitä alatyyppejä ja vaikuttaa näin ollen suoraan myös kliinisiin hoitopäätöksiin.

Suurimmalle osalle potilaista, jotka sairastavat vaikeaa munuaisten vajaatoimintaa, kehittyy poikkeavuuksia luun aineenvaihduntaan. Luustohäiriöiden tiedetään liittyvän murtumariskiin, mutta myös sydän- ja verisuonisairauksien sairastavuuteen sekä kuolleisuuteen.

– Kajoamaton menetelmä munuaispotilaiden luustotaudin alatyyppinen diagnosoimiseksi olisi erittäin tervetullut kliinisessä työssä. Oikea diagnoosi ohjaa sekä lääkehoitoa että mahdollisia kirurgisia toimenpiteitä, kertoo Louise Aaltonen.

Aaltosen väitöstutkimuksessa osoitettiin vahva korrelaatio luubiopsiasta saatujen parametrien ja PET-kuvauksessa mitatun merkkiaineaktiivisuuden välillä. PET-kuvantaminen osoittautui sekä tarkaksi että herkäksi menetelmäksi erottamaan luustotaudin eri alatyypit.

– Luustotaudin alatyyppien diagnosointi on haastavaa ja nykyisin käytössä olevat laboratoriokokeet ovat epätarkkoja luuston aineenvaihdunnan aktiivisuuden mittaamiseksi. Luubiopsia on kultainen standardi, mutta se on kajoava toimenpide eikä sitä ole saatavilla kovin monissa sairaaloissa. PET on ainutlaatuinen kuvantamismenetelmä, jolla pystytään mittaamaan luuta muodostavien solujen aktiivisuutta ja luun uudelleenmuodostumista, Aaltonen sanoo.

Aaltosen väitöstutkimuksessa PET-kuvantaminen osoittautuikin uudeksi, lupaavaksi menetelmäksi munuaispotilaiden luustotaudin diagnosoinnissa ja hoidon arvioinnissa.

Luuston aineenvaihdunnan ja verisuonten kalkkeutumisen välillä yhteys

Louise Aaltosen väitöstutkimuksessa tarkasteltiin myös munuaispotilaiden verisuonten kalkkeutumisastetta ja sen yhteyttä taustalla olevaan luustotautiin.

– On selvää, että munuaispotilailla moni asia vaikuttaa verisuonten kalkkeutumisasteeseen lisääntyvästi. Tässä tutkimuksessa pystyttiin vahvistamaan oletus, että myös luuston aineenvaihdunnan ja verisuonten kalkkeutumisasteen välillä on yhteys, Aaltonen sanoo.

***

LL, EL Louise Aaltonen esittää väitöskirjansa ”Diagnostic challenges in the evaluation of renal osteodystrophy – A Study using 18F-sodium fluoride positron emission tomography” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 22.4.2022 klo 12 (Turun yliopisto, Medisiina D, Säätiö-sali, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

> Väitöstä voi seurata etäyhteydellä

Vastaväittäjänä toimii dosentti Satu Mäkelä (Tampereen yliopisto) ja kustoksena dosentti Kaj Metsärinne (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on sisätautioppi.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: p. 050 400 3175, louise.aaltonen@tyks.fi

Luotu 19.04.2022 | Muokattu 19.04.2022