Suomalaisten ja korealaisten nuorten kokemukset kouluelämän laadusta ovat heikompia verrattuna muihin OECD-maihin (Väitös: MA Junghyun Yoon, 17.1.2020, kasvatustiede)

PISA-tutkimusten mallioppilaiden, suomalaisten ja korealaisten nuorten, kokemukset kouluelämän laadusta ovat heikompia kuin muissa OECD-maissa keskimäärin. Junghyun Yoonin väitöstutkimuksessa esitetään, että oppilaiden vertaissuhteet ja suhteet opettajiin muodostavat keskeisen osan heidän kouluelämän laatua koskevista näkemyksistään ja kokemuksistaan.

Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessa selviää, että suomalaisten ja eteläkorealaisten nuorten kouluelämän laatua koskevat näkemykset olivat vähemmän myönteisiä kuin OECD-maissa keskimäärin. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden yleistä tyytyväisyyttä koulunkäyntiin, vertaissuhteita sekä opettaja-oppilas -suhteita.

– Erityisen huomionarvoista on, että opettaja-oppilas -suhteen osalta suomalaisten ja korealaisten näkemykset olivat negatiivisimpia, ja kuilu OECD-maiden keskiarvoon oli kaikkein suurin, sanoo Turun yliopiston tohtorikoulutettava Junghyun Yoon.

Väitöstutkimuksessaan Yoon osoittaa, että oppilaiden kouluarki koostuu monimutkaisista valtasuhteista, joiden kautta heitä ei ainoastaan kontrolloida, vaan joiden kautta oppilaat kykenevät myös kasvattamaan omaa liikkumavaraansa. Koulusääntöjen ja opettajien pedagogisen kontrollin kautta oppilaiden käytöstä kuitenkin kontrolloidaan tiukasti. Tämä näkyi väittelijän mukaan erityisen selvästi opetus- ja oppimiskäytänteissä.

Tutkimuksessa perehdyttiin ja vertailtiin suomalaisten ja korealaisten 15-vuotiaiden nuorten kouluelämän laatua koskevia näkemyksiä hyödyntäen PISA 2012 -tutkimuksen oppilaita koskevaa kyselyaineistoa.

Tutkimus jatkui kuudessa suomalaisessa ja korealaisessa peruskoulussa suoritetun kenttätutkimuksen avulla, jossa perehdyttiin 12–14-vuotiaiden oppilaiden koulunkäyntiä koskeviin kokemuksiin ja näkemyksiin.

– Monien oppilaiden kohdalla oli havaittavissa itsesääntelevän oppilaan alistuvia asenteita. Meidän tulisi pohtia, miten oppilaiden demokraattiset oikeudet ja opettajien pedagogiset oikeudet ovat sovitettavissa yhteen nykyisten koulutuspoliittisten linjausten kanssa, jotka korostavat yksilöllistä valintaa ja siirtävät vastuuta koulutustuloksista oppilaille ja opettajille, Yoon sanoo.

***

MA Junghyun Yoon esittää väitöskirjansa ”Quality of school life of adolescents in Finland and Korea: A cross-cultural and comparative study” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 17.1.2020 klo 12.00 (Turun yliopisto, Educarium, Edu 1 -luentosali, Assistentinkatu 5, Turku).

Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Per-Åke Rosvall (Uumajan yliopisto, Ruotsi) ja kustoksena professori Tero Järvinen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on kasvatustiede.

Väittelijän yhteystiedot: 041 702 1059, juyoon@utu.fi, tripto@hanmail.net

Luotu 13.01.2020 | Muokattu 13.01.2020