Kasvatustiede

Minustako opettaja? Aineenopettajaksi opiskelu ja uranäkymät

Time

17.1.2019 at 10.00 - 14.30
Haku opettajan pedagogisiin opintoihin (aineenopettajakoulutus ja aikuispedagogiikka) lukuvuodelle 2019-2020 on käynnistynyt. Hakuaika päättyy 31.1.2019 klo 15.00. Minustako opettaja? Kasvatustieteiden tiedekunta järjestää torstaina 17.1.2019 klo 10.00-14.30 Turun normaalikoululla aineenopettajaksi...

Opetussuunnitelma ohjaa opettajien työtä eri tavoin – haasteina tulkinnanvaraisuus ja opettajien erilainen osaaminen (Väitös: KM Jaanet Salminen, 24.8.2018, kasvatustiede)

KM Jaanet Salmisen väitöstutkimus on ajankohtainen puheenvuoro opetussuunnitelmasta opettajan työn ohjaajana nyt, kun peruskoulun viimeisimmän opetussuunnitelmauudistuksen vaikutukset ovat ulottumassa koulujen arkeen. Tutkimus tuo lisätietoa opetussuunnitelman ohjaustavan ja opettajan opetussuunnitelmaosaamisen kehittämisen merkityksestä, kun tavoitteena on opetussuunnitelman tarkoitusten yhdistyminen oppilaiden tarpeisiin koulun arjessa.

 

Motivoivatko oppimispelit todella oppilaita? (Väitös: MA Gabriela Rodriguez-Aflecht, 18.6.2018, kasvatustiede)

Digitaalisia pelejä käytetään entistä enemmän kouluissa. Vaikka niiden uskotaan olevan motivoivia oppilaille, todisteet tämän tueksi ovat olleet vähäisiä. Turun yliopistossa toteutetussa tutkimuksessa selvisi, että matemaattisella oppimispelillä Number Navigation Game oli positiivisia vaikutuksia matematiikan oppimiseen, mutta ei oppilaiden motivaatioon. Näiden tulosten perusteella oppimispelit ovat hyvä lisä muihin opetusmenetelmiin, mutta ne tulee valita todistettuihin oppimistuloksiin perustuen, eikä siksi että niiden oletetaan motivoivan oppilaita.