Väittelijä kehitti uuden testin influenssa- ja RS-viruksen varhaislapsuudessa aiheuttaman tautitaakan selvittämiseen (Väitös: MSc. Anna Kazakova, 13.12.2019, virusoppi)

Turun yliopistossa väittelevä Anna Kazakova kehitti uuden, kustannustehokkaan ja vähemmän aikaa vievän monianalyyttimääritystestin, jota voidaan hyödyntää laaja-alaisesti virusinfektioiden diagnosoinnissa ja rokotteiden immuunivasteen mittaamisessa. Kazakova käytti uutta testiä selvittäessään varhaislapsuuden yleisten hengitysinfektioiden esiintyvyyttä ja tautitaakkaa sekä analysoidessaan influenssarokotteiden aikaansaamaa immuunivastetta aikuisilla.

Serologisia eli veren seerumiin liittyviä tutkimuksia käytetään laajasti virusinfektioiden diagnosoinnissa ja rokotteiden immuunivasteiden mittaamisessa. Yksinkertainen entsyymi-immuunimääritystesti on tavanomaisin menetelmä serodiagnostisissa sovelluksissa, mutta monianalyyttimääritykset, joilla saadaan yhdessä testissä selvitettyä vasta-aineiden olemassaolo montaa taudinaiheuttajaa kohtaan, ovat maailmanlaajuisesti nouseva suuntaus.

– Monianalyyttimääritystestillä seeruminäytteestä pystytään analysoimaan samanaikaisesti usean eri taudinaiheuttajan vasta-aineiden esiintyvyys. Väitöskirjatyössäni analysoin testillä immuunivasteita seitsemää hengitystieinfektioita aiheuttavaa virusta vastaan: viittä eri influenssavirusta sekä RS- ja adenovirusta, Kazakova kertoo.

Tutkimus osoitti, että testi on herkkä, nopea ja yhtä tarkka kuin perinteinen immunomääritysmenetelmä. Laajassa pienten lasten seuranta-aineistossa uudella testillä havaittiin, että 0–2-vuotiaiden lasten keskuudessa hengitystieinfektioiden ja uusintainfektioiden määrä on suuri.

– Lähes kaikki lapset olivat saaneet RS-virusinfektion 3-vuoden ikään mennessä. Lisäksi suurin osa lapsista saa infektion useamman kerran. Oli yllättävää, että puolet infektioista oli ollut ilmeisesti oireettomia tai lieväoireisia, Anna Kazakova sanoo.

Uusi testi paljastaa rokotteiden tehon

Kazakova hyödynsi monianalyyttimääritystestiä myös rokotteiden aikaansaamien vasteiden kartoittamisessa. Hän tutki aikuisten rokotekohortin aineistosta influenssarokotteiden aiheuttaman immuunivasteen esiintymistä. Testillä pystyi tehokkaasti mittaamaan ja erottamaan influenssa A-virusrokotteen aiheuttamat aikaisen vaiheen vasteet myöhemmän vaiheen immuunivasteista.

– Väitöskirjatyöni merkittävin tulos oli monianalyyttitestimenetelmän kehittäminen yhtä hyvälle tasolle kuin perinteinen yksittäin tehtävä testi. Nyt kehitetty testi mahdollistaa uusia tärkeitä diagnostisia ja tutkimuksellisia suuntia, Kazakovaa toteaa.

Kazakovan kehittämää testiä pystytään käyttämään suurten potilasaineistojen epidemiologisissa tutkimuksissa ja potilaiden seurantatutkimuksissa. Testillä pystytään selvittämään samanaikaisesti immuunivaste useita viruksia ja mikrobeita vastaan ja erottamaan akuutti infektio aiemmasta infektiosta.

– Testi on erittäin hyödyllinen työkalu diagnostiikkaan, seroepidemiologisiin ja rokotteiden immunogeenisyystutkimuksiin. Se tarjoaa paljon tietoa vasta-ainevälitteisestä immuniteetista kustannustehokkaalla tavalla, Kazakova summaa.

***

MSc. Anna Kazakova esittää väitöskirjansa Development of serological dual-mode multiplex microarray immunoassay and analysis of influenza and respiratory syncytial virus disease burden in early childhood julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 13.12.2019 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina D, Säätio-sali, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Vesa Pekka Hytönen (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Ilkka Julkunen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.Väitöksen alana on virusoppi.

Väittelijän yhteystiedot: annkut@utu.fi

Väittelijän kuva

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä UTUPubissa.

Luotu 04.12.2019 | Muokattu 04.12.2019