Biotekniikka, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri (3 v + 2 v)

Koulutus sopii sinulle, jos:

• olet kiinnostunut monipuolisesti biologiasta, kemiasta, fysiikasta, matematiikasta, lääketieteestä sekä insinööritieteistä
  • haluat oppia elävien organismien, niiden osien tai ominaisuuksien hyödyntämisestä tuotteissa, tuotantoprosesseissa tai palveluissa
  • olet kiinnostunut ihmisen terveydentilan selvittämiseen käytettävistä laboratoriolääketieteen menetelmistä ja järjestelmistä, biopohjaiseen tuotantoon tai kestävään kehitykseen perustuvista bioteknisistä sovelluksista

Biotekniikan opinnot yhdistävät monipuolisesti insinööritieteitä ja bioalan osaamista, ja sisältävät käytännön kokemusta kartuttavia harjoitustöitä. Opit, miten biomolekyylien rakennetta ja toimintaa tutkitaan, muokataan ja hyödynnetään biotekniikan lääkekehityksen ja diagnostiikka-alan sovelluksissa.  Sinulle selviää, miten bioteknologista osaamista käytetään maailmanlaajuisten ruoka-, vesi- ja energiaturvaa sekä pandemioiden hallintaa koskevien haasteiden ratkaisuun. Opit, kuinka biomolekyylejä tuotetaan teollisessa mittakaavassa.

Opiskelijanamme olet osana kansainvälistä opiskelija- ja tutkimusympäristöä, joka tekee läheistä yhteistyötä biotekniikan ja lääketeollisuuden yritysten kanssa.

Koulutuksesta valmistut asiantuntijaksi laboratoriodiagnostiikan, kemian, uusiutuvan bioenergian, kiertotalouden ja kestävän kehityksen alalle esimerkiksi tutkimus-, tuotekehitys- tai tuotantotehtäviin. Tutkinnon suorittaneet toimivat monipuolisesti eri tehtävissä yrityksissä aina johto- ja esimiestehtävistä, markkinoinnista ja laadunvalvonnasta perus- ja soveltavaan tutkimukseen. Voit työllistyä myös yliopistoon, tutkimuslaitoksiin tai hallintovirastoihin.

Aino Jylhä
Tahdoin alalle, jossa pääsen konkreettisesti tekemään jotain ympäristön ja maapallon hyvinvoinnin eteen. Siksi päädyin opiskelemaan DI-opintoja.
Aino Jylhä
biotekniikan opiskelija
Get inspired by the future.
Meiltä valmistut työhön, jossa voit ideoida ja innovoida uutta.

Koulutuksesta valmistuneiden uramahdollisuuksia:

• laatuinsinööri
  • tutkimusjohtaja
  • mikrobiologi
  • tuotantopäällikkö
  • kehityskemisti
  • tuotespesialisti
  • konsultti
  • prosessinhoitaja

Mihin työtehtäviin koulutuksesta valmistuneet ovat sijoittuneet? Katso töissä.fi-palvelusta