Kiinan kieli, humanististen tieteiden kandidaatti ja filosofian maisteri (3 v + 2 v)

Koulutus sopii sinulle, jos:

• olet kiinnostunut kiinan kielestä, kulttuurista ja yhteiskunnasta
  • tavoitteenasi on kouluttautua asiantuntijatehtäviin
  • haluat hankkia osaamista ja tutkinnon, jolle on varmasti kysyntää tulevaisuuden työelämässä

Kiinan kieli on maailman puhutuin kieli ja sen kirjoitusjärjestelmä vanhin edelleen käytössä oleva kirjoitusjärjestelmä. Kiinan kielen opiskelu kannattaa, sillä sen osaamistarve on kasvanut niin yritysmaailmassa, koulutuksessa kuin politiikassakin. Opinnoissa painottuvat paitsi kiinan kielen, kulttuurin ja yhteiskunnan tuntemus, myös kielellinen viestintä ja vuorovaikutus sekä työelämän kielellisten käytänteiden tuntemus kiinalaisessa liike-elämässä.

Kiinan kielen opiskelijana saat monipuolisen koulutuksen, joka antaa valmiudet suuntautua ja erikoistua erilaisiin asiantuntijatehtäviin. Sinusta voi tulla erityisasiantuntija valtiolle, kansainvälisiin järjestöihin, yrityksiin ja liike-elämään tai voit suuntautua erilaisiin median, viestinnän tai henkilöstöhallinnon tehtäviin.

Turun yliopistossa sinulla on mahdollisuus valita sivuaineita laajasta valikoimasta ja rakentaa tutkintosi omien kiinnostustesi ja tulevaisuudensuunnitelmiesi mukaisiksi. Sopivia sivuaineita voivat olla esimerkiksi muiden kielten opinnot, yhteiskuntatieteet, kauppatieteet, teknilliset aineet, yrittäjyysopinnot tai kieliteknologia.

Valintakokeissa on mahdollista saada myös useamman kielen opinto-oikeus. Kiinan tutkinto-opiskelu ei vaadi aikaisempia kiinan kielen opintoja. Opintojesi aikana sinulla on ainutlaatuinen mahdollisuus lähteä vaihtoon ulkomaiseen yliopistoon, ja myös kotikampuksella on lukuisia mahdollisuuksia kansainvälistymiseen. Omia työelämävalmiuksiasi voit kehittää työharjoittelussa kotimaassa tai ulkomailla.

Opiskelija Kristina Peltoniemi
Työelämässä kiinan kielen asiantuntijan vahvuuksia ovat paitsi kielitaito, myös kulttuurin, yhteiskunnan ja kielellisen vuorovaikutuksen syvällinen tuntemus.
Kristina Peltoniemi
Kiinan kielen opiskelija
Get inspired by the future.
Meiltä valmistut työhön, joka innostaa ja inspiroi.

Koulutuksesta valmistuneiden uramahdollisuuksia:

• suunnittelija
  • erityisasiantuntija tai –analyytikko
  • koordinaattori
  • yrittäjä
  • (kulttuuri)tuottaja
  • konsultti
  • tiedottaja
  • kehittämispäällikkö

Katso video

Koulutuksesta vastaa kieli- ja käännöstieteiden laitos.