Suomen kieli ja suomalais-ugrilainen kielentutkimus, humanististen tieteiden kandidaatti ja filosofian maisteri (3 v + 2 v)

Sopii sinulle, jos olet kiinnostunut:

• suomen ja muiden suomalais-ugrilaisten kielten opiskelusta ja näiden kielten rakenteesta ja kehityksestä
  • merkityksen muodostumisesta, vuorovaikutuksen periaatteista ja vaihtelusta
  • vähemmistökielistä
  • teksteistä ja tekstinhuollosta sekä kielen oppimisesta äidinkielenä ja toisena kielenä

Turun yliopistossa suomea ja sen sukukieliä opetetaan ja tutkitaan sekä suomalaisesta että kansainvälisestä näkökulmasta. Opinnoissa perehdytään suomen ja muiden suomalais-ugrilaisten kielten rakenteeseen ja kehitykseen, merkityksen muodostumiseen, vuorovaikutuksen periaatteisiin, tekstinhuoltoon sekä kielen oppimiseen äidinkielenä ja toisena kielenä. Opinnot antavat valmiuksia toimia suomen kielen opettajana, toimittajana, tiedottajana tai kielentutkijana. Oppiaine tarjoaa kansainvälisen oppimisympäristön, jossa äidinkieliset ja ei-äidinkieliset opiskelevat yhdessä ja oppivat myös toisiltaan.

Oppiaineessa on kaksi linjaa, suomen kieli ja suomalais-ugrilainen kielentutkimus. Kumpaakin linjaa on mahdollista opiskella pääaineena.

Turun yliopistossa sinulla on mahdollisuus valita sivuaineita laajasta valikoimasta ja rakentaa tutkintosi täysin omien kiinnostustesi ja tulevaisuudensuunnitelmiesi mukaiseksi. Valintakokeissa on mahdollista saada myös useamman kielen opinto-oikeus.

Elina Peltonen
On ilo työskennellä kohti omia tavoitteita yhdessä muiden kanssa, jotka tekevät samaa.
Elina Peltonen
suomen kielen opiskelija
Get inspired by science.
Meiltä valmistut työhön, joka innostaa ja inspiroi.

Koulutuksesta valmistuneiden uramahdollisuuksia:

• äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja
  • suomi toisena kielenä (S2) -opettaja
  • toimittaja
  • tiedottaja
  • tutkija

Suomen kielestä ja suomalais-ugrilaisesta kielentutkimuksesta valmistuneita työskentelee koulutuksen ja tutkimuksen lisäksi esimerkiksi viestintätehtävissä yrityksissä ja järjestöissä.

Mihin työtehtäviin koulutuksesta valmistuneet ovat sijoittuneet? Katso töissä.fi-palvelusta suomen kieli ja suomalais-ugrilaiset kielet ja kulttuuri.

Koulutuksesta vastaa kieli- ja käännöstieteiden laitos.