Pohjoismaiset kielet, humanististen tieteiden kandidaatti ja filosofian maisteri (3 v + 2 v)

Koulutus sopii sinulle, jos:

• olet suomenkielinen tai kaksikielinen (suomi-ruotsi) ja haluat monipuoliseksi ruotsin kielen taitajaksi
  • haluat oppia ymmärtämään muita pohjoismaisia kieliä
  • olet kiinnostunut ruotsinkielisestä ja muusta pohjoismaisesta kirjallisuudesta ja kulttuurista
  • haluat perehtyä siihen, miten ruotsin kieltä opitaan, opetetaan ja tutkitaan

Opinnoissa perehdytään myös nykykieleen ja sen rakenteeseen, pohjoismaisten kielten alueelliseen ja sosiaaliseen vaihteluun sekä niiden historialliseen kehitykseen.

Pohjoismaisten kielten opinnot antavat hyvät valmiudet suuntautua opettajaksi tai erityyppisiin kieliasiantuntijan tehtäviin. Opinnot avaavat sinulle lukuisia mahdollisuuksia työskennellä kaikissa Pohjoismaissa. Ruotsin kielen status virallisena kielenä Suomessa on sen osaajille erityinen valttikortti työmarkkinoilla.

Turun yliopistossa sinulla on mahdollisuus valita sivuaineita laajasta valikoimasta, ja rakentaa tutkintosi omien kiinnostustesi ja tulevaisuudensuunnitelmiesi mukaiseksi.

Hanna Korhonen
Opinnoissa mua inspiroi ehdottomasti poikkitieteellisyys: voit valita kursseja eri aloilta tosi vapaasti! Mielenkiintoisten kurssien lisäksi parasta on ollut uusien kaverien saaminen, järjestötoiminta, yliopiston yhteishenki ja opiskelijatapahtumat.
Hanna Korhonen
pohjoismaisten kielten opiskelija
Get inpired by the future.
Meiltä valmistut työhön, joka innostaa ja inspiroi.

Koulutuksesta valmistuneiden uramahdollisuuksia:

• kieltenopettaja kaikilla koulutusasteilla
  • kieliasiantuntija järjestöissä, yrityksissä, kunnissa tai valtion laitoksissa
  • kielikouluttaja freelancerina, yrityksissä tai yrittäjänä
  • kielen tutkija yliopistossa
  • kääntäjä

Mihin työtehtäviin koulutuksesta valmistuneet ovat sijoittuneet? Katso töissä.fi-palvelusta

Koulutuksesta vastaa kieli- ja käännöstieteiden laitos.