Kirjallisuustieteiden tutkinto-ohjelma, humanististen tieteiden kandidaatti ja filosofian maisteri (3 v + 2 v)

Koulutus sopii sinulle, jos:

• olet kiinnostunut kirjallisuudesta ja kulttuurista
  • haluat suuntautua kulttuurialan töihin esimerkiksi kustannusalalla, kulttuurijärjestöissä, hallinto- ja projektitehtävissä tai media-alalla

Kirjallisuustieteiden opetuksessa pyritään teoreettisen ja historiallisen tiedon avulla ymmärtämään ja tulkitsemaan kirjallisuuden ominaispiirteitä, merkityksiä ja yhteiskunnallisia edellytyksiä. Koulutuksesta valmistuu kriittisiä, laajasti kirjallisuuden ja kulttuurin kysymyksiin perehtyneitä asiantuntijoita, joilla on valmiudet toimia opetuksen, viestinnän, hallinnon, tutkimuksen ja kulttuurielämän moninaisilla kentillä.

Kotimainen kirjallisuus tai yleinen kirjallisuustiede voi olla pääaineena suomen kielen ja kirjallisuuden opettajiksi valmistuvilla.

Opiskelijat valitsevat ensimmäisen opiskeluvuoden keväällä pääaineekseen joko kotimaisen kirjallisuuden tai yleisen kirjallisuustieteen. Kotimaisen kirjallisuuden opetuksessa tavoitteena on perehdyttää opiskelijat sekä kirjallisuudentutkimukseen että suomalaiseen kaunokirjallisuuteen. Yleisen kirjallisuustieteen opetus ja tutkimus käsittää maailmankirjallisuuden laajan kirjon, vaikka keskiössä onkin usein eurooppalainen ja pohjoisamerikkalainen kirjallisuus.

Turun yliopistossa sinulla on myös mahdollisuus valita sivuaineita laajasta valikoimasta ja rakentaa tutkintosi täysin omien kiinnostustesi ja tulevaisuudensuunnitelmiesi mukaiseksi.

Tutustu opiskeluun koulutuksen pääaineissa

Sitaatti_hum_yl_kirjallisuust_Sanna-Rihu_opiskelija
Kirjallisuuden opiskelu avartaa maailmaa, saa ymmärtämään paremmin sekä yhteiskuntaa että itseä. Se opettaa lukemaan, tulkitsemaan ja ajattelemaan.
Liisa Merivuori
yleisen kirjallisuustieteen opiskelija
Get inspired by the future.
Meiltä valmistut työhön, joka innostaa ja inspiroi.

Koulutuksesta valmistuneiden uramahdollisuuksia:

• äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja
  • (yliopisto-)opettaja
  • tiedottaja
  • toimittaja
  • suunnittelija/koordinaattori
  • kustannustoimittaja
  • vapaa kirjoittaja
  • kääntäjä
  • tutkija

Mihin työtehtäviin koulutuksesta valmistuneet ovat sijoittuneet? Katso töissä.fi-palvelusta