Kestävän tulevaisuuden rakentamiseen osallistuminen vaatii yksilöltä ja yhteisöiltä kokonaisvaltaista suhdetta tulevaisuuteen. Tulevaisuusajattelu ja tulevaisuusoppiminen edistävät yksilön valmiutta kohdata erilaisia tulevaisuuksia ja toimia niissä sekä vaikuttaa tulevaisuuden muotoutumiseen. Tulevaisuuteen liittyvien käsitysten, oletusten ja arvojen kriittinen tarkastelu sekä yhteisöllisyys ja vastuullisuus ovat tärkeä osa tulevaisuustietoista kulttuuria ja oppimista.
Tutkimus- ja kehitystyömme keskeisiä teemoja ovat tulevaisuustietoisuus, tulevaisuusoppiminen ja -ohjaus sekä tulevaisuuslukutaito. Tuotamme myös selvityksiä ja fasililitoimme tulevaisuusprosesseja, jotka liittyvät tulevaisuuden osaamisiin ja koulutuksen muutostarpeisiin. Menetelminä käytämme mm. tulevaisuuskuvia ja -verstaita, skenaarioita, kyselyitä ja haastatteluja sekä tulevaisuusohjauksen menetelmiä. Osallistavat prosessit ja menetelmät ovat keskeinen osa kehittämistyötämme.
Käynnissä olevat tutkimus- ja kehittämishankkeet:
Advanced Climate Change Education for Sustainable Futures and Systems Change (ACCESS) is an Erasmus+ Capacity Building in Higher Education project. The project is a collaborative effort implemented by a consortium between two Nepalese universities and two universities from the European Union.
Goals of the project are to
- Enhance administrative capacities of Nepal HEIs in international project management and financing, quality assurance, planning,monitoring and evaluation.
- Ensure high quality and relevant climate change and sustainability education through enhanced staff capacities and design and implementation of blended and digital courses in Nepal HEIs.
- Increase the accessibility of the students/staff with fewer opportunities through open access to digital climate change university for everyone in Nepal.
The project is coordinated by the Sustainable Development Futures research group at Finland Futures Research Centre. The consortium consists of Kathmandu University, Purwanchal University, Wageningen University and University of Turku.
Further information: Mika Korkeakoski & Osku Haapasaari
https://sites.utu.fi/erasmus-access/

Hankkeen tavoitteena on kehittää vähemmistöasemassa olevien opiskelijoiden eli ”ainokaisten” ohjausta ja tukitoimia ammattikorkeakouluissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Tavoitteena on lisätä ohjaajien ja opettajien ymmärrystä vähemmistöaseman vaikutuksesta opintoihin, alaan ja työelämään kiinnittymiseen sekä urapoluilla etenemiseen ja lisäksi tarjota välineitä opiskelijoiden tukemiseen. Esimerkiksi maahanmuuttajataustaan, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen, kieli- ja kulttuuritaustaan sekä toimintakykyyn kohdistuva syrjintä ja rasismi vaikuttavat yksilön kiinnittymiseen opintoihin ja sekä mahdollisuuksiin luoda työelämäverkostoja.
Tavoitteiden saavuttamiseksi toteutetaan laaja-alainen kohderyhmiä monipuolisesti osallistava ja Pohjois-Pohjanmaalle sijoittuva tiedonkeruu, jossa selvitetään:
- ainokaisopiskelijoiden kokemuksia työssäoppimisesta, harjoittelusta ja työelämäverkostojen rakentamisesta
- oppilaitosten kehittämisen tarpeita ainokaisopiskelijoiden työuralle kiinnittymisen tukemisessa
- Pohjois-Pohjanmaalla toimivien ja harjoittelu- ja työssäoppimispaikkoja tarjoavien työnantajien ja työyhteisöjen vastaanottokykyä
- olemassa olevia hyviä käytäntöjä ja menetelmiä ainokaisopiskelijoiden tukemisesta.
Tiedonkeruun ja kehitystyön pohjalta tuotetaan koulutusmateriaali ja koulutuskokonaisuus opetus- ja ohjaushenkilöstölle sekä työpaikka- ja harjoitteluohjaajille.
Lisäksi hankkeessa tuotetaan työnantajille tietopaketti ja tietoiskuja moninaisten opiskelijoiden kohtaamisesta ja rekrytoinnista. Materiaali suunnataan erityisesti työvoimapulasta kärsiville aloille, millä vastataan Pohjois-Pohjanmaan alueellisiin kohtaantohaasteisiin. Lisäksi niiden avulla kehitetään työyhteisöjen valmiuksia ja toimintatapoja huomioida opiskelijoiden ja työntekijöiden erilaiset taustat.
Hanketta koordinoi Oulun Ammattikorkeakoulu ja sen muina toteuttajina on Tulevaisuuden tutkimuskeskus ja Koulutuskuntayhtymä Brahe.
Kesto: 1.5.2025–31.12.2027
Rahoitus: Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma, Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+) / Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Hankekoodi S31328.
Lisätietoja: Sari Miettinen, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
AINO - Ainutlaatuisesti uralla - oamk

Access to modern energy services has direct implications on every aspect of sustainable development. Lesotho is one of the world's Least Developed Countries (LDC) where many households do not have access to electricity (less than 50% have access to electricity, roughly 10% in rural areas 2019). In the electrified areas, the demand for electricity is growing at a fast pace, but the supply has not been able to catch up. Lesotho has an abundance of techno-economically exploitable renewable energy resources such as hydro, solar and wind.
Application of renewable energy resources and adoption of energy efficiency measures can provide sustainable energy solutions and reduce the effect of increasing energy demand on greenhouse gas emissions. One of the major barriers hindering sustainable energy use and production in Lesotho is the lack of knowledgeable and skillful human resources.
The collaboration project DEPLOY is carried out between the National University of Lesotho (NUL), University of Turku (UTU) and Aalto University (AU).
The main objectives of the project are to enhance internationalization activities between partner universities and to engage in capacity building at NUL to develop the quality of futures resilient sustainable energy education through the training of trainers approach.
Project activities focus on
- developing sustainable energy study content from a holistic perspective that incorporates supply and demand side considerations with a systemic lens;
- improving pedagogical expertise for the provision of high-quality, problem-based and digital sustainable energy education; and (3) enhancing internationalization activities, enabling the formation of long-term partnerships between NUL, UTU and AU through student and staff mobilities, research collaboration and networking.
The project also aims to disseminate and promote thematic knowledge on sustainable energy to industry, public sector, and to civil society, building a foundation for long-lasting collaboration between all major stakeholders.
An overarching challenge that the project addresses is the existential risk imposed by climate change. By promoting futures-resilient sustainable energy education in Lesotho and the internationalization between universities focusing on sustainable energy issues, the project addresses local educational needs, influences growth of green jobs in the sustainable energy sector and promotes mitigation responses to climate change
Funding: Finnish National Agency for Education EDUFI, 2022-2023
Further information: Osku Haapasaari
Futures Literacy for Business Renewal [FULIBRE] -tutkimusryhmä keskittyy tulevaisuuslukutaidon käsitteen soveltamiseen liiketoiminnan uudistamisessa ja kehittämisessä.
Tulevaisuuslukutaito auttaa toimijoita haastamaan oletuksiaan ja uskomuksiaan, laajentamaan käsitystä muutoksesta sekä tunnistamaan uusia tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tutkimusryhmän tavoiteena on ymmärtää, miten yritykset, erityisesti Meyer, Turun arvoverkostossa kehittävät valmiuksiaan liiketoiminnan uudistamissa taloudellisesti epävarmoina aikoina ja vastuullisuuden vaatimusten lisääntyessä.
Tutkimusryhmä ja yritykset suunnittelevat ja testaavat yhdessä tulevaisuuslukutaidon menetelmiä ja soveltavat tapoja toimia innovatiivisemmin ja ennakkoluulottomammin muuttuvilla liiketoiminta-alueilla.
Tutkimusryhmän jäsenet ovat professori Markku Wilenius, projektin vastuullinen johtaja KTT Leena Jokinen sekä väitöskirjatutkijat Nicolas Balcom Raleigh ja Martyn Richards. Tutkimuksen kesto on 18 kuukautta ajalla 1.1.2024-31.7.2025.
Lisätietoja: Leena Jokinen
Higher Education Development and Co-creation for Sustainable Futures in Vietnam (HI-Sustain) on Team Finland Knowledge -hanke, jota Sustainable Development Futures -tutkimusryhmä Turun yliopistosta johtaa.
Projektin tavoitteena on vahvistaa vietnamilaisten kumppanikorkeakoulujen kykyä tuottaa monimuotoisia, korkeatasoisia ja tulevaisuusorientoituneita kestävyysaiheisia opintoja, jotka ottavat huomioon Vietnamin paikallisen kontekstin.
Projektin aikana pilotoidaan tulevaisuudentutkimuksen avoin massiivinen verkkokurssi (MOOC) Vietnamissa paikallisiin tarpeisiin perustuen. Opiskelija- ja henkilökuntavaihtojen avulla kehitetään ennakointiaiheisia oppimateriaaleja sekä vahvistetaan verkkopedagogioiden hyödyntämistä kestävyysteemaisessa opetuksessa.
Projekti tuo yhteen neljä kumppaniyliopistoa, kaksi Suomesta ja kaksi Vietnamista. Turun yliopiston ja Aalto-yliopiston kanssa Vietnamista projektiin liittyvät mukaan Van Lang University (VLU) ja Ho Chi Minh City University of Technology (HCMUT).
Projekti alkoi elokuun 2025 alussa ja se päättyy joulukuussa 2027.
Rahoitus: Team Finland Knowledge -ohjelma
Lisätietoa: Joni Karjalainen ja Outi Vehka-aho

Lasten ja nuorten suuntia tulevaisuudelle (TV) -hanke pilotoi lasten ja nuorten kuulemista osana eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan tulevaisuusmietintöä.
Kuulemispilotit toteutetaan kouluissa työpajoina ja valmistellaan siten, että kynnys osallistua on matala. Hankkeen toteuttavat 10/2025–12/2026 Tulevaisuuden tutkimuskeskus ja Nuorten Akatemia yhteistyössä eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan kanssa.
Hankkeen rahoittaa Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.
Lisätietoja: Marjukka Parkkinen
Low-Carbon Economy Transformation through Sustainable Energy Modernization and Access in Lesotho (LETSEMA) strengthens the sustainable energy ecosystem in Lesotho, combining perspectives from higher education and vocational education in a cross-sectoral fashion.
Project activities focus on (1) developing institutional capacities in management, administration, monitoring and evaluation, (2) improving equitable access to digital and high quality learning opportunities and (3) enhancing the capacities to provide high quality experiential and hands-on learning opportunities in the field of sustainable energy.
Project is a Erasmus+ Capacity Building in Higher Education project. It is a collaborative effort implemented by a consortium between National University of Lesotho, Bethel Business and Community Development Centre, Finland Futures Research Centre and Linnaeus University.
Project is carried out during 1.7.2023-30.6.2026.
Further information: Osku Haapasaari & Mika Korkeakoski, FFRC

Talouden tulevaisuuksista käytävä keskustelu kaipaa moninäkökulmaisuutta ja nuorten osallisuutta. Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen uudessa hankkeessa selvitetään opiskelijoiden käsityksiä Suomen talouden tulevaisuuksista avoimella kirjoitelmakutsulla.
Kaikki Turun yliopiston 18-29-vuotiaat opiskelijat ovat tervetulleita pohtimaan vaihtoehtoisia talouskasvun ja hyvinvoinnin tulevaisuuksia syyslukukaudella 2025 järjestettävässä aineistonkeruussa.
Lisätiedot: Kaisa-Maria Suomalainen
Professional Noticing to Improve Entrepreneurship Education (PROMISE) -hanke pyrkii käsittelemään laajamittaisen yrittäjähenkisen asenteen istuttamista korkeakouluopiskelijoihin. Tämä siirtyminen olennaisen pehmeiden taitojen opettamiseen on tärkeää epävarmoilla työmarkkinoilla ja yhteiskunnallisissa muutoksissa. Ammatillinen huomioiminen (professional noticing) voi olla osana yrittäjyystaitojen kehittämistä ja auttaa opiskelijoita soveltamaan oppimaansa käytännön tilanteissa.
PROMISE-hankkeessa kehitetään pedagogiikkaa, jonka avulla yliopisto-opettajat voivat tukea opiskelijoiden valmentautumista erilaisiin työelämän ammatillisiin tilanteisiin. Professional Noticing -pedagogiikkaa koskevassa tutkimuksessa puhutaan suomeksi ammatillisen huomioimisen käyttämisestä opetuksessa. Käsite tarkoittaakin harjaantumista ammatillisissa tilanteissa toimimiseen, ja merkityksellisten ja tärkeiden asioiden havaitsemiseen. Sovelluskohteena hankkeessa on yrittäjyysopetus. PROMISE edistää koulutuksen työelämäorientaatiota ja tukee opiskelijoiden kasvua asiantuntijoiksi.
Turun yliopisto koordinoi joulukuussa 2022 käynnistynyttä kolmevuotista hanketta, jossa mukana ovat
- Universidad Complutense Madrid, Espanja,
- Universität für Weiterbildung Krems, Itävalta,
- European University Continuing Education Network, Espanja,
- European E-Learning Institute, Tanska, ja
- Momentum, Irlanti.
Hanketta rahoittaa Europaan Unionin Erasmus+ -ohjelma (KA220-HED - Cooperation partnerships in higher education).
Lisätietoja: Ira Ahokas
Hankkeen verkkosivu: https://professionalnoticing.eu/
Sustainability and Climate Change Education in Sri Lanka for Systems Change and Futures Literacy (SUCCESSFUL) supports Sri Lankan universities in building climate resilience and meeting the challenges posed by the increased pace of social, technological and political change.
The project partnership fosters the development of quality climate education, facilitating Sri Lanka’s responses to climate and sustainability challenges of the future.
Project is a Erasmus+ Capacity Building in Higher Education project. It is a collaborative effort implemented by a consortium between two Sri Lankan universities and two universities from the European Union. Project is carried out during 1.1.2023-31.12.2025.
Further information: Mika Korkeakoski & Osku Haapasaari, FFRC
https://erasmus-successful.fi/

Muuttuvassa maailmassa nykyiset ja tulevat ammattilaiset tarvitsevat vahvaa osaamisidentiteettiä, tulevaisuustaitoja sekä proaktiivisuutta itselle merkityksellisen tulevaisuuden saavuttamiseksi. Tutkimusten mukaan nuoret kaipaavat koulutukseen ja ammatinvalintaan liittyen päätösten tueksi yhä monipuolisempaa tietoa, mutta ennen kaikkea myös kokemusta eri aloista ja tehtävistä.
Tulevaisuusloikka -hankkeen tavoitteena on lisätä toisen asteen opetus- ja ohjaushenkilöstön ymmärrystä tulevaisuuden työelämästä, muutoksista, mahdollisista urapoluista ja työelämässä tarvittavista valmiuksista.
Hankkeessa jalostetaan ja testataan yhdessä opettajien ja ohjaajien kanssa uudenlaisia osaamisen kehittämisen ja osallistumisen tapoja, joita tarvitaan jatko-opinnoissa ja tulevassa työelämässä.
Lisäksi hanke tuottaa ja kokoaa oppilaitosten ja työnantajien käyttöön tietoa tulevaisuuden työelämästä, osaamistarpeista sekä uusista alueellisista työelämäyhteyksistä Kainuussa, Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Hanketta koordinoi Oulun Ammattikorkeakoulu ja muina toteuttajina ovat Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskus, Lapin yliopisto ja Kajaanin Ammattikorkeakoulu
Kesto: 1.6.2023–31.5.2026
Rahoitus: Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma, Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+) / Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Lisätietoja: Johanna Ollila ja Sari Miettinen

Tulevaisuustietoisuus pulpahtaa esiin monen tulevaisuudentutkijan puheessa, mutta mitä tuo käsite oikeastaan tarkoittaa? Minkälainen on tulevaisuustietoinen ihminen tai organisaatio?
Lisätietoja: Sanna Ahvenharju & Matti Minkkinen
CHILL-hankkeessa tutkitaan ja kehitetään ratkaisuja, joiden avulla suomalaiset organisaatiot voivat hyödyntää hybridityön mahdollisuuksia kilpailuetuna. Tutkimuksessa selvitetään, miten hybridityön työkulttuuria voidaan rakentaa niin, että se tukee yhteisöllisyyttä, oppimista ja innovaatioita. Lisäksi tutkitaan, millaisia muutoksia hybridityö edellyttää johtamiselta ja HR-käytännöiltä sekä millaisia vaikutuksia sillä on työhyvinvointiin.
Hankkeen tuloksena syntyy uudenlaisia hybridityön malleja, johtamiskäytäntöjä ja työtilaratkaisuja, jotka vahvistavat yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja tuloksellisuutta ja joita voidaan hyödyntää laajasti suomalaisilla työpaikoilla.
Hanke toteutetaan yli 30 organisaation oppimisverkostona, ja tuloksia voidaan soveltaa periaatteessa kaikissa hybridityötä tekevissä organisaatioissa. Hanketta rahoittavat Business Finland sekä hankkeen yhteistyössä toteuttavat Työterveyslaitos ja Turun yliopisto, Turun kauppakorkeakoulu.
Hanke toteutetaan ajalla: 15.5.2025–31.3.2028
Lisätietoja: Riku Santala, Tulevaisuuden tutkimuskeskus