Äidin raskaudenaikainen probioottien käyttö voi ehkäistä lapsen toistuvia hengitysvaikeuksia

07.09.2023

Äidin raskaudenaikana käyttämät probiootit voivat auttaa ehkäisemään lapsen toistuvia uloshengitysvaikeuksia eli hengityksen vinkunaa, osoittaa Turun yliopiston ja Tyksin interventiotutkimus.

Turun yliopiston ja Turun yliopistollisen keskussairaalan äiti-lapsitutkimuksessa selvitettiin, miten äidin raskauden aikana käyttämä kalaöljy ja/tai probiootit vaikuttavat lapsen allergisten sairauksien kehittymiseen ennen kahden vuoden ikää.

Tutkimuksessa havaittiin, että äidin raskaudenaikaisella probioottien käytöllä on lapsen toistuvia uloshengitysvaikeuskohtauksia ehkäisevä vaikutus.

Puolustusjärjestelmä kehittyy paljolti jo sikiökauden sekä varhaislapsuuden aikana. Kalaöljyn ja probioottien tulehdusta lievittävien sekä suoliston mikrobistoa muokkaavien vaikutusten vuoksi on pidetty todennäköisenä, että raskaudenaikaisella käytöllä voitaisiin ehkäistä lapsen allergisia sairauksia, kuten ruoka-aineallergioita tai atooppista ihottumaa.

– Äidin käyttämien probioottien ja kalaöljyn vaikutuksesta lapsen immuunijärjestelmään on ristiriitaisia tuloksia, joten halusimme tutkia näitä kontrolloidusti interventiotutkimuksella, kertoo tutkimuksen vastaava kirjoittaja, väitöskirjatutkija Miisa Komulainen.

Tutkimuksessa mukana olleet äidit saivat raskauden ajan ja vielä 6 kuukautta synnytyksen jälkeen joko plasebovalmistetta, kalaöljyä, probioottia tai kalaöljyä ja probioottia yhdessä. Lasten allergisten sairauksien kehittymistä seurattiin kahden vuoden ikään asti.

Äidin raskaudenaikaisella kalaöljyn ja/tai probioottien käytöllä ei todettu lapsen ruoka-aineallergioita, atooppista ihottumaa tai atopiaa ehkäisevää vaikutusta. Lapsilla, joiden äidit olivat käyttäneet probioottivalmistetta, oli vähemmän toistuvia uloshengitysvaikeuskohtauksia eli hengityksen vinkunaa kahden vuoden ikään mennessä. Kalaöljyn ja probioottien yhteiskäyttö ei tehostanut vaikutusta.

Varhaislapsuuden toistuvien uloshengitysvaikeuksien tiedetään lisäävän astman riskiä myöhemmin lapsuudessa. On siis mahdollista, että äidin raskaudenaikaisella probioottien käytöllä voisi ehkäistä lapsuusiän astmaa.

Tutkimustulokset on julkaistu Pediatric Allergy and Immunology -lehdessä.

Lisätietoa:

Miisa Komulainen, LL, väitöskirjatutkija